cykel1 Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 Lägger upp mitt manus här som ska nämnas fortfarande är under bearbetning, kunde dock vara kul o få lite feedback o ris or ros så här långt, lätt att bli blind själv annars utan utomstående kommentarer vad som bör göras om/ändras etc etcvem tröstar...pdf 0 Citera
Shelly Postad 22 januari 2008 Postad 22 januari 2008 ”Less is more” skulle jag vilja säga. De karaktärer som sticker ut tycker jag är doktor Maumbach samt Frank (synd att han inte är med mera). Doktorns repliker flyter bra och Franks beskrivning är klockren. Stundvis är dialogerna bra men ofta, särskilt efter Sara och Tims kärleks förklaring så blir det alldeles för pluttinuttig och söt och här är verkligen då du ska ta till dig ”less is more”. Försök få lite vardaglig klang på saker, och försök visa känslorna istället för att Sara och Tim låter så poetiska, det blir för mycket. Kanske för att det är på TV just nu men det är lite Dawson över just det, repliker som man inte köper, överdrivet dramatiska osv. ”En bild säger mer än tusen ord”, är det inte så man säger? Då och då (särskilt efter montaget) så går du lite ifrån manusform och det blir lite mera bokform. Scen 48 Känns lite så där… Jag blir lite frågande varför hon går ut, ge henne en riktig anledning, kanske är det någon dag senare, kanske röker även hon? Kanske följer hon efter tanten? Scen 60… Um, hm? Det känns lite… det blir inte spännande om man får det förklarat i efterhand på det här viset. Tanten känns aldrig särskilt mystisk och sedan får man svaret så här? Kanske har Sara glömt henne? Kanske är det pappa (som har väldigt lite utrymme) som berättar det hela för henne? Personligen så tror jag inte detta är min typ av historia, kanske är det andra här som gillare det här och kan komma med bättre tips. Är inget fan av slutet, tycker inte att jag blir riktigt intresserad av huvudrollerna, eller deras problem, kanske är detta för replikerna som jag känner är huvudproblem här för det är inte dåligt i sig. En del stavfel här och där också. Har en tendens till att låta negativ men det är jag inte, jag bara låter så :) 0 Citera
cykel1 Postad 22 januari 2008 Författare Postad 22 januari 2008 tackar för repsonsen. Man får som sagt komma ihåg att det fortfarande är under konstruktion som det så fint heter :) o jo hehe stavfelen är jag medveten om, orkade bara inte ändra dom i denna versionen, mer feedback på historien jag ville ha :) Längden ska bli mer, och ja..jag är inte helt nöjd själv med vissa delar, som du säger blir det för mycket slisk/pluttinutt dialog men å andra sidan är det en kärleks saga..slisk slask går hem i stugorna, men helt klart behöver en del kortas ner och mer betoning på huvudpersonerna. Att pappan inte är med mer är just för att fokus ligger på dottern, pappan ligger där som en viktig figur för sara men inte för historien i sig. Du eftersöker vardaglig klang..mjaa..jag vill faktiskt komma ifrån det vardagliga lite..jag är av den sorten som går på bio/ser film för att fly undan vardagen lite, det får gärna vara vardagsrealism men till en viss grad, tycker jag..kanske en smaksak det där..men tack för påpekandet, något att fundera över :) O nej man ska inte få någon anledning varför hon går ut..det är just det som är meningen att tittaren ska få fundera och analysera själv..och det verkade ju funka på dig. Tanten (gammelmormor som dog strax efter sara föddes ) har jag vissa funderingar o ändra..kanske är det hennes mor som skickat henne.. Jag tackar för din kritik och dina synpunkter..sådant som gör att man ser saker som man kanske inte annars gör. Problemet kanske är att historien från början var tänkt för en kort novell film. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.