Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har en fråga som säkert har ställts förut men jag har inget svar hittat, jag har en Canon hv 20 med en wd-h43 + en DM-50 mic som ger en kanonbild uppkopplad mot min plasmatv. Jag är jättenöjd när man ser filmen direkt via Kamera/tv. Till saken,

När jag har filmat i ca 50min så har ja en fil på 12GB , jag redigerar i Pinnacle ultimate och sparar arbetet i en video_ts mapp som jag sedan bränner i Nero. Men kvaliten är inte mycket att hänga i granen, filen på skivan är nu 2 GB. Eftersom jag vill att man skall kunna titta på filmen hos så många så möjligt är slutresultatet i 720 x 576 Mpeg2 vilket är om jag har fattat det rätt enda alternativet idag. men får man inte bättre bild om man hade kunnat välja att filen skulle vara tex 4,4 Gb stor? Snälla ge mig lite tips , Jag filmar för en kampsportsklubb och vill gärna att det blir så bra så möjligt då filmerna skall cirkulera mellan medlemmarna i klubben.

Mvh

Uffe

Postad

Du lär inte kunna fylla en DVD-skiva helt och hållet om filmen bara är 50 minuter då maximal total bitrate på DVD är ca 10 Mbit/s (inklusive video och ljud, undertexter m.m). Om du komprimerar med max DVD-kvalitet så bör filstorleken kunna bli upp till ca 3,6-3,7 GB maximalt med 50 minuters speltid. Men då du bara har bara 2 GB så har du alltså en bitrate på kanske drygt 5 Mbit/s och då har du alltså möjlighet att gå upp lite, kanske till runt 7-8 Mbit/s för videon. Då blir väl filen ca 3 GB sisådär. Man ska ha lite marginal till max bitrate för DVD så att man inte får uppspelningsproblem för brända skivor. För mig funkar 8 Mbit/s utmärkt men vissa rekommenderar max 7 Mbit/s för säkerhets skull. Om du har ljudet i PCM-format blir det mindre utrymme över för videon, så för bästa videokvalitet kan man offra en aning ljudkvalitet och koda ljudet till mp2 eller ac3 så får man plats med lite högre videobitrate inom den maximala totala DVD-bitraten. För mig funkar mp2 med 256 kbit/s utmärkt för ljudet. Jag tror du kommer att märka en förbättring om du ökar videobitraten.

Sedan så blir ju kvaliteten försämrad av att DVD-upplösningen är lägre en kamerans upplösning men det är som sagt inget man kan göra åt om du vill ha kompabilitet med vanliga DVD-spelare. Jag tror att den största boven till den försämrade kvaliteten är att du komprimerar ganska hårt när du går till DVD. Jag menar att minska ner en MPEG-2 fil från 12 GB till 2-3 GB måste ju visa sig i bildkvalitet.

Tyvärr har jag aldrig använt några pinnacleprogram så jag vet inte exakt var du ställer in bitrate för DVD-komprimeringen. Se till att komprimera som 16:9 anamorfisk widescreen så du inte riskerar att få brevlådeformat med svarta kanter i en 4:3 bild.

Postad

Tack för ditt snabba svar: tyvärr hittar jag inget ställe i programmet där man kan sätta bitraten manuellt :-( kan du tipsa mig om något lättanvändbart program för ändamålet?

Mvh

Uffe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...