Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har problem när jag redigerar och/eller använder capture.

När jag fångar film så blir den ofta hackig. Ibland går det dock bra och då börjar jag redigera och lägga in text, ljud osv. Men efter en stund blir det hackigt även om inte orginalet var hackigt. Det blir även sämre kvalitet varje gång jag fångar film. Både i Ulead Video studio och i Windows Movie Maker.

Är det min dator som inte klarar av det eller beror det på något jag gör fel?

Jag är dålig på att veta vad som är i min burk så jag skrev ut en lista, hoppas ni kan säga något om det. Behöver ni någon mer uppgift så fråga bara och säg till hur jag ska ta reda på det.

Operativsystemets namn Microsoft Windows XP Home Edition

Version 5.1.2600 Service Pack 2 build 2600

Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation

Datornamn H-K0NCX56M5T7LM

Datortillverkare INTELR

Datormodell AWRDACPI

Datortyp X86-baserad dator

Processor x86 Family 15 Model 2 Stepping 7 GenuineIntel ~2806 Mhz

BIOS-version och -datum Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 2003-03-05

SMBIOS-version 2.3

Windows-katalog C:\WINDOWS

Systemkatalog C:\WINDOWS\system32

Startenhet \Device\HarddiskVolume1

Nationella inställningar Sverige

HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"

Användarnamn H-K0NCX56M5T7LM\Charlotte

Tidszon Västeuropa, normaltid

Sammanlagt fysiskt minne 5 120,00 MB

Tillgängligt fysiskt minne 549,05 MB

Sammanlagt virtuellt minne 2,00 GB

Tillgängligt virtuellt minne 1,96 GB

Växlingsfilsutrymme 1,65 GB

Växlingsfil C:\pagefile.sys

Mvh

Charlotte

Postad

En fråga; när du hämtar in material från kameran, framgår det någonstanns om vad det är för kvalitet som du hämtar in i??

Vet inte hur det funkar i videostudio men i moviemaker så finns det ett antal alternativ att hämta in materialet i. Ex. wmv eller DV-Pal, har jag för mig.

//johan

Postad

Jag förmodar att du använder en DV-kamera. Det krävs att datorn klarar av att hantera videodata tillräckligt snabbt för undvika hackningen. Om datorn måste göra en kort paus för hämta data från disken för att kunna spela upp nästa bildruta så blir det hack. Du kan göra flera saker:

1. Se till att du har en defragmenterad disk.

2. Det är tillrådligt att använda en separat hårddisk för videodata.

3. Det kan finnas konflikter mellan olika delar av datorn som samtidigt vill ha

processortid. Detta kan du se under enhetshanteraren där det finns en del som

visar konflikter (delade IRQ). Numer är Windows bättre på att hantera detta men

inte allt.

4. Enligt listningen verkar du inte ha särskilt mycket ledigt hårdiskplats. Video kräver

knappt 4 MB/s.

5. Även ditt RAM (arbetsminnet i datorn) är något snålt tilltaget.

Postad
Jag förmodar att du använder en DV-kamera.

Japp, det gör jag. En Samsung MiniDV VP-D371W PAL

1. Se till att du har en defragmenterad disk.

Sorry, vad betyder det?

Det är tillrådligt att använda en separat hårddisk för videodata.

Okej, ska kolla det

Det kan finnas konflikter mellan olika delar av datorn som samtidigt vill ha

processortid. Detta kan du se under enhetshanteraren där det finns en del som

visar konflikter (delade IRQ). Numer är Windows bättre på att hantera detta men

inte allt.

Njae, det verkar inte så, men ska kolla igen nästa gång. Menar du något helt annat program?

4. Enligt listningen verkar du inte ha särskilt mycket ledigt hårdiskplats. Video kräver knappt 4 MB/s.

Okej, är det något man kan bygga på? (ursäktar igen min okunnighet)

5. Även ditt RAM (arbetsminnet i datorn) är något snålt tilltaget.

Är detta också något jag kan bygga på?

Eller är det dags att skaffa ny burk?

Jag lämnade in den för ett tag sen för att få mer minne då den började bli full, men det räckte väl inte då?

/Charlotte

Postad

Som Wiberg nämnde ovanför så är det viktigt vilket format du har valt för lagring. Jag förmodar att du använder DV-formatet direkt med normal upplösning 576*720.

(De)fragmentering: när data lagras på hårdisken skriver den där det finns plats för nya data. Eftersom video innebär mycket utrymme - ca 215MB/s eller 1GB per fem minuter - kan det ibland vara svårt att hitta så stora sammanhängande ytor på disken. Det innebär att videofilen delas upp och skrivs på lediga platser mitt ibland andra filer eller delar av filer. Diskens avläsningshuvud måste då hoppa runt för att läsa data vilket är en långsam process jämfört med andra processer i datorn. Du hittar diskhanteringsprogrammet i kontrollpanelen under "administrationsverktyg/datorhantering". Där kan du välja defragmentering, som då gör om disken (eller partitionen) så att alla filer skrivs sammanhängande. Då skapas också större fria ytor där videodata kan skrivas. Defragmentering behövs då och då.

Det är en av anledningarna varför videodata bör ligga på en fysiskt separat hårddisk och inte dela disk med system eller redigeringsprogram. Det är bättre att hämta data från två hårddiskar än från samma och alldeles särskilt om det arbetsminnet (RAM - förmodligen DDR2 i din maskin) är så litet att maskinen tvingas mellanspara arbetsdata i växlingsfilsutrymmet som ligger på den disk du har bestämt - i ditt fall antagligen på C:)

Konflikter kan uppstå när datorn kräver tillgång till andra enheter i datorn. Varje enhet påkallar uppmärksamhet från datorns processor genom ett anrop -Interupt Request IRQ - och om dessa kommer samtidigt från två ställen som delar samma IRQ (det finns bara ett visst antal fria för detta) så kan det bli svårt för processorn att avgöra vilken av enheterna på detta IRQ-nummer som ville ha uppmärksamhet. Det innebär i regel pest för datorns funktion. T ex har hårddiskarna och grafikkortet IRQ liksom en hel rad av olika enheter. När du trycker på en tangent på tangentbordet skickas en begäran om avbrott - IRQ - för att datorn skall ta hand om det tangentvärde du tryckte på.

Ditt minne kan troligen byggas ut. Att döma från BIOS listningen så är din dator ganska gammal och du måste först kolla vilka minnesmoduler som passar på just din dator med exakt det moderkort som sitter i den. Om du inte hittar det i manualen så måste du fråga en kunnig person i datoraffären vad som behövs.

Även om det är kostsamt så kan det vara lönt att byta till en nyare dator eller gradera upp den du har genom byte av bl a moderkort.

Utvecklingen går blixtsnabbt på det här området och därför måste du fundera över vad du har för målsättning med ditt filmskapande. Tänker du syssla med att "fixa" familjefilmer eller vill du satsa litet längre och göra en film som även andra kan ha glädje av? Ju högre du siktar, och det finns flera steg, desto kraftfullare både dator, lagringsutrymme och redigeringsprogram behöver du.

Jag skrev förra året en liten artikel som finns i pdf format och som kanske kan ge dig ett och annat tips. Artikeln kan du läsa på :

http://www.seniornet.se/contents/download/images/video_2007.pdf

Postad

TACK!!! Du är ju underbar. Vilket utförligt svar och skrivet så tom en datanolla som jag fattade. TACK IGEN!!

Ska göra en defragmentering direkt och se om det blir bättre. Ska även lämna in burken och fråga om de tycker jag kan förbättra den eller om det är bättre att satsa på en ny. Har en bra dataaffär (eller grossist egentligen tror jag) i närheten som hjälper till med det mesta.

Det kommer nog bli familjefilmer osv, kommer inte satsa mer som det ser ut nu iallafall.

Tack igen för din hjälp.

(jo, jag kan välja DV, AVI, MPEG osv men jag har valt DV. Däremot vet jag inte i vilket format, det står ingenstans vad jag kan se)

Mvh

Charlotte

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...