Mats Findell Postad 25 oktober 2007 Postad 25 oktober 2007 Jag har upptäckt ett pipande ljud när jag använder Rödemic ihop med en Canon HV20. Problemet blir väldigt påtagligt när man måste justera upp micnivån rejält vid svaga ljud. Jag misstänker att det är en motor i kameran som genererar störningen. Frekvensen ligger omkring 3900 - 4000 Hz och går att plocka bort någorlunda effektivt med notchfiltret i Premiere Pro. Dock ligger mycket av talet i detta frekvensregister så rösterna kan upplevas lite mörka med filtret inkopplat. Hade inte varit dumt om kameran haft balanserade ingångar. Annars är jag väldigt nöjd med kameran. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Pehrbau Postad 25 oktober 2007 Postad 25 oktober 2007 Om ljudet kommer från någon motor i kameran så borde det försvinna om du låter mikrofonen ligga lös bredvid. Dessutom verkar det vara väldigt hög frekvens för att vara en mekanisk koppling. Ditt notchfilter borde inte påverka hela diskanten om det är högt Q-värde på filtret. Går det inte att maximera Q-värdet (bandbredden) i Premiere Pro? Men att filtrera bort en ton är naturligtvis en nödlösning. Bättre att hitta källan och isolera den antingen mekaniskt eller elektriskt/magnetiskt om det är en sådan koppling. 0 Citera
Mats Findell Postad 5 november 2007 Författare Postad 5 november 2007 Har hittat på andra forum att flera med HV20 och Rödemick har samma problem. Beskrivs ofta som ett tjutande/pipande ljud. Jag misstänker att det är mikrofonsladden som tar upp detta relativt högfrekventa ljud. En dubbelskärmad kabel hade inte varit så dum. Vid inspelning av normal samtalston hörs knappt det här ljudet utan det blir mest påtagligt när man drar upp nivån för mikrofonen vid text utomhusfilming av fåglar. Jag kan ändå rekommendera Röde ihop med HV20. Mikrofonen har fantastiskt bra kvalitet trots att den är så billig. Jag har gjort flera tester med mikrofonen kopplat till ett ljudkort istället och jag är enbart positiv till Rödemicken. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Luzer Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Ett notchfilter har ju väldigt högt Q-värde, det är ju det som klassifierar just notchfiltret, att kunna filtrera bort vissa frekvenser väldigt skarpt. Håller med Pehrbau om att du inte borde höra någon större skillnad om notchfiltret gör det det ska, vilket jag kanske tvivlar lite på. Det måste ju inte vara något mekaniskt heller då jag har svårt att föreställa mig att ett mekaniskt ljud ligger i ett så smalt spektra (och så högt upp). Låter mer som att preamparna är kassa och spökar. 0 Citera
Mats Findell Postad 6 november 2007 Författare Postad 6 november 2007 Den störande signalen på 4 kHz har faktiskt ett ganska brett spektra och gör att notchfiltret måste ställas in med ett lågt Q-värde till följd av att rösterna påverkas. Rödemicken är tydligen väldigt känslig för störningar. Mobiltelefoner går absolut inte att ha i närheten. Störningen i det här fallet tror jag kommer från en motor. En motor genererar nämligen övertoner, ett välkänt fenomen inom tung industri som måste filtrera med stora kondensatorbatterier för att inte skita ner nätet. Dessutom hör jag ännu fler störningar ifrån motorn till zoomen när den används. Det är inte bara mekaniska störningar från zoomen utan även en elektriska. Prova själv om du har en Rödemick. Orsaken tror jag är att HV20 har ett hölje av plast och läcker därför högfrekventa störningar som ett såll. Jag har faktiskt aldrig provat den inbyggda micken för att kontrollera om den har samma problem. Någon annan här på forumet kanske har testat. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Pehrbau Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Är det så hög grundfrekvens som 4kHz så är det troligen strålning som leder till elektrisk koppling till mikrofonkabel eller själva mikrofonen. Hade det varit magnetisk koppling så hade du nog kunnat påverka genom att t ex linda kabeln. Om störningen minskar om du tar loss mikrofonen från hållaren och flyttar den så är det någon form av strålning. Då gäller antingen skärmning och jordning i strategisk punkt eller kanske att lägga kabeln ett eller ett par varv på ett ferrit- eller pulverjärnsmaterial med högt u (my) pga den låga frekvensen. En balanserad XLR-koppling hade inte heller varit fel. Om det är motorstörningar så borde spektrum vara harmoniskt för övrigt. 0 Citera
Mats Findell Postad 7 november 2007 Författare Postad 7 november 2007 Jag ska prova att koppla loss micken för att kontrollera om ljudet minskar. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.