Gå till innehåll

Old effect


Cess

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns någon effekt i Premiere Pro som gör så att det ser ut som om filmen är gammal, lite skitig och knastrig?

 

Nån effekt som gör att de hackar, bilden knastrar till ibland, cigarettmärken, etc?

 

Tack för svar, hoppas inte svaret blir "google" för då skulle detta forum inte behövas... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hej

det är tydligen många som vill ha den effekten. Verkar vara borttagen i nyare premier pro, men har funnits i gamla premiere.

Verkar som Adobe inte vill ha repor i filmer, he he ;)

Gorse och jag har försökt få fram detta, men inte lyckats. Har du tillgång till gamla premiere finns det där under effekter. Repor, old film mm

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Gissar att det är Grindhouse som alla är ute efter;)...

 

Annars finns ju klassiska metoden som både Orson Welles och Peter Jacksson användt... filma på film och misshandla sönder den framkallade kopian totalt med kemikalier och slitrepor...;)

 

Upptäckte en effekt av misstag förresten i premiere idag när jag skulle flippa bilden horisontellt... jag råkade välja Horisontal hold och helt plötsligt började bilden vandra som på video/film där man ser övre halvan på nersidan... Gissar att man skulle kunna bygga ihop det med repiga effekter för ännu värre look.

 

En annan metod jag provat är att exportera videoklippet som .flm (filmstrip) och öppna det i photoshop... Där drog jag långa linjer över vad som påminde mycket om en filmremsa och fick lite udda "rep-effekter"...

 

En ytterligare metod jag kan nämna kommer från den tid då firewire'n krånglade på datorn och jag istället fångade video med videofångstkort analogt via s-video-ingång... Syncen på frame-fångsten var allt annat än perfekt och resultatet blev om, om inte som "gammal film", så iallafall jävligt skabbigt;) plus att det var helt utan ljud så jag fick mina första experiment med eftersynk där...

 

Ett sätt att få till en fuckad videolook vore ju förståss att spela upp videon på datorn och skicka ut bilden via video-ut (finns på flesta grafik-kort nuförtiden) till en VHS-bandspelare... när den sedan är "överförd" tar du ut kassetten och drar ur magnetbandet, spottar på den, gnider runt den... knycklar den... allt du kan komma på... sedan stoppar du in bandet i bandspelaren igen och försöker spela upp fanstyget(;))... Denna uppspelning kör du sedan in i antingen en dv-kamera med analog input eller direkt in i datorn via videofångstkort. Resultatet är en helt autentiskt misshandlad VHS-look som du dessutom på äkta CSI-vis kan låta dina karaktärer "rekonstruera" eftersom du i efterarbetet bara behöver visa orginal-videon som är hur fin som hellst...;)

 

En snabb varning från en som minns tiden innan skiv-video... Var försiktig... VHS har ju en viss tendens att tugga band när de är misshandlade:p... och då kan det fastna så mycket att man sliter av bandet... vilket är liiiiite för mycket misshandel...

 

Magic Bullet har en hel drös med film-degraderingar förresten... finns nästan allt där också... Inte cigarett-märken dock vad jag kan minnas...

 

Off topic:

Någon som förresten har samplingar på det där "härliga" ljudet som kommer när digital-satellit-paraboler är näääästan ur position? Jag menar det där rythmiska knäppandet och tickandet som då uppstår? Jag har länge undrat när någon ska göra musik av det ljudet...:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Damn it, så där ska ett svar vara. Inte för att jag kommer ta till mig så mycket, jag vill gå in i filmen ruta för ruta och pilla med effekter exakt där jag vill och inte få en overall look som är skitig och försörd typ. Men fett svar, kul och veta, jag gillar sånt :)

 

Japp, min idé är inspirerad av Grindhouse serien, utmärkta filmer som fångade mig oerhört.

 

Magicbullet krånglade för mig, så jag ska försöka hitta nåt annat.

 

Kan ju importera min färdiga filmfil sen till gamla premiere oxå, men nu ser ju nya Premiere CS3 lovande ut på vissa fronter oxå, trots att den effekten inte finns där.

 

Men mer tips vore kul. :)

 

tackar och bockar

Länk till kommentar
Share on other sites

Gamla eller första premiere har ju effekterna, som sagt. Har aldrig gjort filmer med old-movie eller repor. Enkelt skulle ju kanske vara att lägga in konverterade gamla 8-mm filmer. Såna har jag gott om med repor, överljus och skarvar. Lägga in dom i 2 lager, kanske bäst i AE. Visst går det att få bra. Skulle aldrig köpa dyra effekter för att skapa gammal film.

 

För mej låter det som negativ nostalgi och depression ;) he

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...