syrzan Postad 10 oktober 2007 Postad 10 oktober 2007 hej! behöver lite hjälp. ska precis börja redigera en kortfilm, men jag har ingen dator. får låna av kompis (linux), men firewire porten funkar inte. mamma har en mac, men jag vill inte klippa på den för den hänger sig stup i kvarten. nu undrar jag om det är nån som vet ifall man kan lägga in filmen på macen, och sedan flytta den där ifrån? kanske lägga in den på skiva eller nåt? jag är lite lost och förvirrad. tacksam för all hjälp! 0 Citera
Arclight Postad 10 oktober 2007 Postad 10 oktober 2007 hej! behöver lite hjälp. ska precis börja redigera en kortfilm, men jag har ingen dator. får låna av kompis (linux), men firewire porten funkar inte. mamma har en mac, men jag vill inte klippa på den för den hänger sig stup i kvarten. nu undrar jag om det är nån som vet ifall man kan lägga in filmen på macen, och sedan flytta den där ifrån? kanske lägga in den på skiva eller nåt? jag är lite lost och förvirrad. tacksam för all hjälp! Det är väl självklart du ska kunna bränna en skiva på en Mac ? Om det är det du nu menar vilket det verkar vara. Dock kan de ju vara problem med att filen är för stor för att få plats på en disk så ta en extern hårddisk istället och plugga in. 0 Citera
syrzan Postad 11 oktober 2007 Författare Postad 11 oktober 2007 tja, jo, problemet är väl mer vilket format det hamnar i? eller det kanske inte spelar nån roll? 0 Citera
jmalmsten Postad 12 oktober 2007 Postad 12 oktober 2007 nja... format och format... om du vill ha något som går att redigera så blir det inte mycket på en skiva DV, 1 cd-rom (650-800megabyte), cirka 2-3 minuter film, DVD(4,7gig), kanske 20 minuter, beroende på komprimering och rörelse i bild... Sen är det ju så att Mac gillar Quicktime, och PC föredrar AVI. Men det gör mindre skillnad nu än förut eftersom det ofta går att redigera quicktime på pc också nuförtiden och alla har antingen quicktime, vlc eller media player classic som alla kan spela upp QT. Om du ska flytta över med bärbar hårddisk så har jag för mig att mac har lite problem med NTFS-diskar... Men det kanske har förändrats på senaste tiden? Men jag skulle gissa att om du bara tar filen i quicktimes DV förinställning så ska du inte ha något problem att redigera den i premiere exempelvis. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.