Gå till innehåll

Bygga om min mic!?


hasse lundberg

Recommended Posts

Jag har en Sony ECM-MS908C steromikrofon med 3,5 mm stereokontakt som passar bl.a. till SONY DCR TRV-30E.

 

Frågan är om jag kan fixa till en adapter så att jag kan använda mikrofonen på min SONY PD-170 som har 2 st. XLR-kontakter. (Att praktisk löda ihop är inga problem)

PD-170 har 3 stifts XLR-kontakt, det innebär att varje kontakt är mono, eller?

Jag behöver då alltså en adapter som delar sig till båda XLR-kontakter.

 

Är XLR ett speciellt gränssnitt med speciella mikrofoner eller är det helt enkelt kraftigare kontaktdon för tuffare miljö?

 

Frågan är ju öppen för övriga mikrofoner också...

 

/Hasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Balanserade grunkor använder xlr kablar. Och du kan löda ihop en förgrenare ganska enkelt. Du får dock inte balanserat och kan behöva gaina på lite mer i kameran men borde funka ändå.

 

Löd så här:

Tip -> pinne 2 xlr A

Ring -> pinne 2 xlr B

Sleeve -> pinne 1 xlr A och B

 

Sen kan du signalgjorda pinne 3 på xlrerna genom att brygga dessa mot pinne 1 alltså sleeven på TRS eller stereopluggen. Det råder lite si och så om man ska eller inte ska göra detta. Mitt förslag är att börja att inte göra det, får du brum å skit så prova att brygga.

 

Nu har du vänster på xlr A och höger på xlr B.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_plug#_note-0

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...