tuco Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Ska filma en liten grej på torsdag och använda en HVX200 med mini35 på en steadicam. Sen ska det klippas på FCP (senaste versionen antar jag). Omedelbart tänker vi väl att filma 720/25. Första gången vi provar den kameran och är relativt grön på FCP. Är det nåt man ska tänka på? Nåt man ska vara extra uppmärksam på? Funkar sånt material att köra från en FF800 hårddisk? Eller ska det vara nåt snabbare? Tacksam för lite info & tips :) 0 Citera
sound_front Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Ska filma en liten grej på torsdag och använda en HVX200 med mini35 på en steadicam. Sen ska det klippas på FCP (senaste versionen antar jag). Omedelbart tänker vi väl att filma 720/25. Första gången vi provar den kameran och är relativt grön på FCP. Är det nåt man ska tänka på? Nåt man ska vara extra uppmärksam på? Funkar sånt material att köra från en FF800 hårddisk? Eller ska det vara nåt snabbare? Tacksam för lite info & tips :) Hejsan! Det ska inte va några problem. Sitter själv på PC Hvx200 material och börjar tröttna på att hålla fast vid detta instabila och krångliga system där inget funkar som de ska. Men framtiden får utvisa hur det blir med det. Ett litet tips är att spara filerna som .mov filer direkt istället för .mxf filerna, lite lättare, lite lyxigare! funkar ialla fall om man kör med HDD'n. Ang. Klippa från (FW800)? HDD så borde det i praktiken inte vara några problem! testa säger jag (om du har någon backup) själv klipper jag från interna s-ata 300, raid 0 diskar & det är inga problem med flödet inte. (720/25&50 material) Lycka till! 0 Citera
tuco Postad 25 augusti 2007 Författare Postad 25 augusti 2007 Tjena, Tack för svar. Det funkade fint. Filmade visst på 1080 in i en Firestore (tror jag den heter). Nån hårddisk mojäng till kameran. Smidigt att tanka över till FCP och det var inga problem att klippa materialet. Körde iofs inte från en ff800 disk utan några hårdiskar i en raid 5. Kul att prova på HXV kameran. Impad över en sån liten & billg kamera. 0 Citera
sound_front Postad 28 augusti 2007 Postad 28 augusti 2007 Tjena, Tack för svar. Det funkade fint. Filmade visst på 1080 in i en Firestore (tror jag den heter). Nån hårddisk mojäng till kameran. Smidigt att tanka över till FCP och det var inga problem att klippa materialet. Körde iofs inte från en ff800 disk utan några hårdiskar i en raid 5. Kul att prova på HXV kameran. Impad över en sån liten & billg kamera. Hej. Va kul att det gick bra! antar att ni hyrde av Johan H!? Ja visst är den bra den lilla kameran! Dok helt otymplig som handhållen med mini-35:an. Men men. Lycka till & hoppas jag får se resultatet! 0 Citera
tuco Postad 30 augusti 2007 Författare Postad 30 augusti 2007 Kan tänka mig att den kanske inte är så kul som handkamera med mini-35:an. Vi körde den enbart på steadicam. Det var operatörens kamera som vi körde på. Alla blev iallafall väldigt nöjda med resultatet. Tyckte också hela workflowet från kameran till Final Cut var bra. Slippa batcha in band osv... Har varit Avid snubbe innan men gillar Final Cut mer och mer. Kul med lite fusk grading i Color och hur man enkelt slänger projekt över till det. Förhoppningsvis blir Mac Pro uppdaterad snart så man kan byta upp sig från min G5:a. Raw power! 0 Citera
sound_front Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 Kan tänka mig att den kanske inte är så kul som handkamera med mini-35:an. Vi körde den enbart på steadicam. Det var operatörens kamera som vi körde på. Alla blev iallafall väldigt nöjda med resultatet. Tyckte också hela workflowet från kameran till Final Cut var bra. Slippa batcha in band osv... Har varit Avid snubbe innan men gillar Final Cut mer och mer. Kul med lite fusk grading i Color och hur man enkelt slänger projekt över till det. Förhoppningsvis blir Mac Pro uppdaterad snart så man kan byta upp sig från min G5:a. Raw power! Nä de va den tyvär inte. Ahh okey. Ja FCP är fint! dock ett tagsen jag satt där! är color bra? räcker det lixom till? Ja en mac book pro skulle sitta fint! hehe. Vad plåta ni om jag får fråga? :) Visst känner du Hanna Nilsson? som gick på Skurup? eller är jag fel på de? 0 Citera
tuco Postad 4 september 2007 Författare Postad 4 september 2007 Nu skrapade vi bara på ytan när det gäller Color men utan att egentligen kunna det så kunde vi ändå fusk grada lite och få tillbaka det i FCP. Gillar Apple med hur allting liksom hänger ihop och smärtfritt går att flytta fram & tillbaka. Plus att man (åtminstonde jag) slipper alla problem som man haft med sina PC:s. Puh! Jo jag känner Hanna lite. Eller vi har en gemensam vän som jag träffat henne genom nån gång. Hälsa henne om du träffar henne. 0 Citera
sound_front Postad 6 september 2007 Postad 6 september 2007 Nu skrapade vi bara på ytan när det gäller Color men utan att egentligen kunna det så kunde vi ändå fusk grada lite och få tillbaka det i FCP. Gillar Apple med hur allting liksom hänger ihop och smärtfritt går att flytta fram & tillbaka. Plus att man (åtminstonde jag) slipper alla problem som man haft med sina PC:s. Puh! Jo jag känner Hanna lite. Eller vi har en gemensam vän som jag träffat henne genom nån gång. Hälsa henne om du träffar henne. Okey, hur menar du med "fusk grada lite"? :) Jo jag håller med & är sugen på att gå över! skulle jag gjort om jag hade pengar! Ahh ok, trevligt! ska jag göra! ha de fint. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.