peterfilm.se Postad 11 augusti 2007 Postad 11 augusti 2007 Tjena Säg att man har en Canon A1 som huvudkamera. Sedan skall man he en mindre kamera (till dykhus, hjälmkamera upptagning m.m.) vilken passar till A1:an bäst då, HV10 eller HV20. Alltså jag fattar att det blir bättre resultat med HV20 (men man måste tänka på budget). Alltså funkar det att använda A1 och HV10 i samma produktion med bra resultat. Funkar det att dra in allt i datorn som widescreen DV från bägge? Alltså spela in i HD fast sedan göra filmen i "vanlig DV widescreen"? Är det samma HDV format på A1 och HV10? Alltså jag fattar inte det där med 1080i eller p eller 1920 eller så. Hajjar någon om kombonationen A1/HV10-20 är bra om man skall göra en produktion för både widescreen DV (720/576) och sedan i framtiden i HD format. Det är ju bara 1 CCD i HV10 HV20. Rörig text, men ni fattar säkert. Sista frågan: Glömde, Är Canon A1 en första försök i HD eran, som är rena skiten om 1 år? 0 Citera
c5j Postad 11 augusti 2007 Postad 11 augusti 2007 Oj vad rörigt. Men Canons A1 verkar ruskigt bra dvs knappast skit om 1 år. Jag vet några filmare som kör med typ Panasonic HD-kameror som huvudkamera och HV10 som sekundär kamera. Dvs A1 och HV20 borde funka finfint ihop. Sedan beror det ju på vad du anser är "bra resultat". HDV är samma i båda (även om det kommer att se bättre ut med A1an). Resten orkar jag inte gå in på. 0 Citera
Pehrbau Postad 12 augusti 2007 Postad 12 augusti 2007 Ja, det funkar att konvertera till DV widescreen om ditt redigeringsprogram stöder det. Edius Pro funkar och gissar att det går också i Premiere Pro. XL H1 kom ut först och är dubbelt så dyr drygt. Om du skalar bort en massa, bl a utbytbar optik, t ex möjlighet till ext synkning och mer avancerad överföring av data till dator mm, så finns det stora likheter mellan XH A1 och XL H1. Bl a är 3-CCD delen den samma. A1 är fortfarande konkurenskraftig om ett år. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.