Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag testade för första gången häromdagen att överföra några filmsekvenser från en DV-kamera till datorn. Det gjordes som DV-avi via firewire. Spelar jag upp klippet från klippsamlingen ser det helt okej ut. Men så fort jag plockar ned klippen till "tidslinjen" (tror jag det heter) i Windows Movie Maker och spelar upp klippet därifrån så blir det kass kvalitet. Det blir lite eftersläpningar, grynigare och lite hackiga rörelser. Är det någon som har en idé om varför det blir så?

Postad
Jag testade för första gången häromdagen att överföra några filmsekvenser från en DV-kamera till datorn. Det gjordes som DV-avi via firewire. Spelar jag upp klippet från klippsamlingen ser det helt okej ut. Men så fort jag plockar ned klippen till "tidslinjen" (tror jag det heter) i Windows Movie Maker och spelar upp klippet därifrån så blir det kass kvalitet. Det blir lite eftersläpningar, grynigare och lite hackiga rörelser. Är det någon som har en idé om varför det blir så?

Bilden ser alltid sämre ut på din dator än på din TV.

Bränn en DVD och se att bilden "blir bra igen" på din TV.

Mvh

Joel.N

Postad

Moviemaker, och andra program för den delen, gör en konvertering "on the fly" mellan dina övergångar, klipp musik mm. Kanske även utan pålägg, för att datorn snabbt skall kunna visa upp hur det ungefär kommer att se ut.

När du renderar ner bilden till en mpeg (make movie eller liknande funktion) och sedan fixar till en DVD så blir det bra kvalitet. Du behöver ju inte ha full kvalitet i förhandsgranskningen. Det orkar inte datorn med och du skulle inte kunna skrolla fram och tillbaka på tidslinjen osv.

Hur bra kvalitet du vill ha på förhandsgranskningen går att ställa på vissa program, t.ex. Ulead Video Studio som jag bl.a. använder.

Sedan är video materialet på en mini DV interlaced (Varje filmruta ritas upp med två delbilder, typ första delbilden jämna linjer och andra udda. Vårt TV system PAL använder 576 linjer vertikalt på TV skärmen) vilket gör att det ser dåligt ut på datorns skärm men funkar perfekt på TV'n.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...