KDA Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Låter kul att du är så nöjd! Jag är övertygad att du kommer att göra fin naturfilm med din kamera och vad gäller mikrofon undrar jag om du har en extra mikrofoningång på kameran?. Jag kör faktiskt själv med hemmastickad mik-skydd som min flickvän stickat åt mig, vid riktigt blåsigt väder använder jag två ovanpå varandra. Använder dylika på både riktmikrofon och originalmikrofonen, funkar riktigt bra! Fungerar ju lika bra med en socka som 16kolon9 sa! Kommer dock snart att införskaffa en Sennheiser och med den ett proffsigare mik-skydd e.x mjuk päls, det ska väl vara det bästa vad jag hört. KDA 0 Citera
forstheim Postad 8 augusti 2007 Författare Postad 8 augusti 2007 Låter kul att du är så nöjd! Jag är övertygad att du kommer att göra fin naturfilm med din kamera och vad gäller mikrofon undrar jag om du har en extra mikrofoningång på kameran?. KDA Nej, jag har ingen mikingång i kameran. Tyvärr ej heller någon "hemstickad sak" som dämpar det värsta oljudet. Kanske får jag börja med att leta efter en tjej då.. ;-) 0 Citera
forstheim Postad 8 augusti 2007 Författare Postad 8 augusti 2007 Låter kul att du är så nöjd! Jag är övertygad att du kommer att göra fin naturfilm med din kamera och vad gäller mikrofon undrar jag om du har en extra mikrofoningång på kameran?. KDA Nej, jag har ingen mikingång i kameran. Tyvärr ej heller någon "hemstickad sak" som dämpar det värsta oljudet. Kanske får jag börja med att leta efter en tjej då.. ;-) Har du tips på något bra videohuvud förresten? Jag använder just nu ett Manfrotto 128RC, men är inte nöjd. Det är inte helt lätt att få till jämna panoreringar med det huvudet eftersom det är svårt att ställa in den horisontella skruven lagom hårt. Blir antingen för löst eller för hårt och inte sällan går det att vricka på hela huvudet. Har märkt det även i mitt skådande men där fungerar det ändå ok. Videofilmning är dock en helt annan sak eftersom varje "felrörelse" fördärvar klippet. Manfrotto 501 är väl det videohuvud som jag tänkt som en ersättare i så fall. Finns numera en ny version av det också som verkar ganska trevligt. Har du någon erfarenhet av 501:an? Kanske inte helt otroligt att du råkar ha detta huvud själv? 0 Citera
KDA Postad 8 augusti 2007 Postad 8 augusti 2007 Ja jag har haft 501 huvudet tidigare och det är ganska okej, men till min kamera är det alldeles för vekt. Köpte senare 503 huvudet använder det i nuläget, men även det är lite för vekt för min utrustning. Men nytt huvud är på gång! Men till din kamera är jag övertygad att 501 eller 503 räcker. 503an är snäppet bättre! Vad det gäller den nya 501an vågar jag inte svara på, men det är ju säkert förbättrat. Varför jag behöver betydligt bättre stativhuvud beror på att kameran dels är tung, sen att jag kör på brännvidder upp till 7000-8000mm, vanliga fall mellan 3000mm-3500mm. Mvh KDA 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.