Munthe Postad 26 juli 2007 Postad 26 juli 2007 Mac kostar inte dubbelt. Apple Macbook kostar 7 995 kr. HP har en laptop-modell med ungefär samma konfiguration för exakt samma pris. Mac Mini kostar 4 795 kr En vettig small form factor-maskin på PC-sidan är nån tusing dyrare i ungefär samma konfiguration. Apple Imac är svår att hitta jämförelse med eftersom man både får maskinen och en vettig platt skärm i ett. MacPro kostar visserligen 19 000 men jag tskulle tro att du får lägga på några tusen omj du bygger samma maskin med kvalitetskomponenter för PC. I många avseeenden är Apples maskiner billigare än PC. Den stora skillanden är att man kan köpa andra-sorteringsgrejer som aldrig skulle leta sig in i en Mac hos många datorhandlare. Men köper man kvalitétskomponenter är min gissning att man sparar en slant på att köpa en Mac. Jag har byggt en hel del renderingsmaskiner med billiga budgetkomponenter. Det är i regel ALLTID problem med sån hårdvara - och det är en stor del av orsaken till varför Windows har dåligt rykte med blåskärmar och liknande. Windows på en välbyggd kvalitétsmaskin är verkligen stabilt (sedan kan man tycka att andra saker är trista med Windows). Bra Mac och bra PC är samma kostnad med en liten prismässig övervikt på PC-hårdvaran. Skulle du t ex försöka bygga ihop en Mac Mini med motsvarande PC-hårdvara så skulle PC-hårdvaran bli dyrare. Och en Macbook ger oförskämt mycket valuta för pengarna jämfört med PC-konkurrenterna. Någon som har testat videoredigeringsegenskaperna i Blender förresten? 0 Citera
moujik Postad 28 juli 2007 Författare Postad 28 juli 2007 Mac kostar inte dubbelt. Apple Macbook kostar 7 995 kr. HP har en laptop-modell med ungefär samma konfiguration för exakt samma pris. Mac Mini kostar 4 795 kr En vettig small form factor-maskin på PC-sidan är nån tusing dyrare i ungefär samma konfiguration. Apple Imac är svår att hitta jämförelse med eftersom man både får maskinen och en vettig platt skärm i ett. MacPro kostar visserligen 19 000 men jag tskulle tro att du får lägga på några tusen omj du bygger samma maskin med kvalitetskomponenter för PC. I många avseeenden är Apples maskiner billigare än PC. Den stora skillanden är att man kan köpa andra-sorteringsgrejer som aldrig skulle leta sig in i en Mac hos många datorhandlare. Men köper man kvalitétskomponenter är min gissning att man sparar en slant på att köpa en Mac. Jag har byggt en hel del renderingsmaskiner med billiga budgetkomponenter. Det är i regel ALLTID problem med sån hårdvara - och det är en stor del av orsaken till varför Windows har dåligt rykte med blåskärmar och liknande. Windows på en välbyggd kvalitétsmaskin är verkligen stabilt (sedan kan man tycka att andra saker är trista med Windows). Bra Mac och bra PC är samma kostnad med en liten prismässig övervikt på PC-hårdvaran. Skulle du t ex försöka bygga ihop en Mac Mini med motsvarande PC-hårdvara så skulle PC-hårdvaran bli dyrare. Och en Macbook ger oförskämt mycket valuta för pengarna jämfört med PC-konkurrenterna. Någon som har testat videoredigeringsegenskaperna i Blender förresten? http://se.pricerunner.com/pl/223-903395/Stationaera-datorer/Apple-iMac-Intel-Core-Duo-2.0GHz-2048MB-500GB-priser ett exempel på 24895:- som är inte lika snabb. ok, jag har hört att mac är snabbare, men är det inte bl. annat tack vare OS mot Windows? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.