megawatti Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 SJälvklart menar jag macbook, :P Tjenare, är sååå nära på att köpa en Mac ibook, den nya billigaste varijanten, 2.0ghz 1024mb ram osv. Länk http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=520F94DC&node=home/macbook/macbook Iaf, någon som har en liknade? Är de att rekomendera, vill ha en smidig dator till en lagon pris, denna kommer kosta mig ca 8000kr. Är inte helt van vi Mac Os (os x) men är sugen på de, Tror ni jag kan köra Final Cut och liknande? med vanlig dv utan att de slöar för mycket? Ni som har denna eller en äldre model, berätta lite, hur är batterierna? tyngden osv? 0 Citera
Munthe Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 iBook finns inte längre men Macbook är ett vettigt köp om du inte har stora krav på grafikprestanda. Det är inga problem att redigera DV eller ens HDV på en Macbook. Bara den har tillräckligt med minne. Men eftersom grafikkortet är klent får du inga GPU-effekter. ALLA bärbara med Core 2 duo har usla batteritider (processorn drar en del el). Tror att min Macbook klarar 2 1/2 timme ungefär. Bootar man i WinXP så räcker batterierna längre eftersom OSX är rejält resurskrävande. 0 Citera
megawatti Postad 10 juli 2007 Författare Postad 10 juli 2007 Okey, hade ändå tänkt och köpa mig 1 eller 2 extrabatterier. Någon som har tips på några pålitilga pirat-batterier? eller ligger de i samma prisklass? 0 Citera
megawatti Postad 10 juli 2007 Författare Postad 10 juli 2007 Är det svårt att installera 2 operativsystem på mac:en? Kanska kan länka till en guide? Hur blir de med dirvrutiner?. Btw beställer en om 2 veckor när jag kommer hem från semsetern tänkte jag :) Edit: Några fårgor till, 1: Hur är de trådlösa? Är de lika lätt som att ansluta sig på en windos dator? 2: Hur är räckviden på de trådlösa? Ungefär stadard? 0 Citera
Munthe Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Är det svårt att installera 2 operativsystem på mac:en? Kanska kan länka till en guide? Hur blir de med dirvrutiner?. Btw beställer en om 2 veckor när jag kommer hem från semsetern tänkte jag :) Edit: Några fårgor till, 1: Hur är de trådlösa? Är de lika lätt som att ansluta sig på en windos dator? 2: Hur är räckviden på de trådlösa? Ungefär stadard? Det är lika svårt som att installera ett operativsystem. Det är dual boot. Dvs två partitiner på hårddisken med varsit operativ. Alt-knappen nedtryckt under uppstart gör att man väljer startdisk. 1: Lättare. 2: Samma räckvidd eftersom det är samma teknologi. 0 Citera
megawatti Postad 11 juli 2007 Författare Postad 11 juli 2007 Är ju olika räckvid beroende, kort och anten tex så jag menade 0 Citera
Munthe Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Jag har aldrig testatb räckvidden. Jag sitter i en källare npågra meter under joprd just nu med en meter bergvägg runomkring mig just nu och har ändå tillgång till några öppna nätverk. Apple är inte berömda för att spara på komponenter och stoppa i skräp i sina maskiner. 0 Citera
barnholdt Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 FCP funkar finfint på macbook för vanlig redigering. (Har provat DV, DVCpro50 och 100) Ang nätverk så klarar macbooken av att hitta hotspots om du t.ex sitter i en buss på stan.. ;D (borde räcka för de flesta) Två saker om du ska installera XP, se till att du har XP med SP2, gör en skiva för macens hårdvara när det kommer upp att det är dax att göra en. Vet inte vad du menar med frågan om det är lika lätt som på en win dator att få igång det trådlösa? Är det ett öppet nät tar det dig ca 3 sekunder att kopla upp dig. Krypterat tar 3sekunder + den tiden det tar dig att knappa in din nyckel. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.