filmnisse Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 ok, ska köpa en bärbar dator med lite extra kräm i. jag sitter mest med Ppro och AE, men har också börjat snegla på Final Cut Pro och övriga program. Och Macbooks med intel-processor så kan man ju köra både OSX och Windows. så det låter rätt vettigt tycker jag. köra windows och ppro för de personliga projekten, men så har man egen utrustning med final cut pro om man stöter på ett jobb som frågar efter det. men är det vettigt att ha en bärbar med två operativsystem? påverkar det datorns prestanda och kraften som behövs när man klipper och håller på med tyngre effekter? 0 Citera
megawatti Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Adobes program finns för Mac också, tror du kan köpa upgradering för en billig peng så de fungerar för mac också (inte säker ska kolla up de) 0 Citera
Munthe Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Det funkar bra. Jag jobbar så. men jag förstår inte heller varför du måste ha FCP för riktiga jobb och PPro för hemmagrejer. PPro är ju bättre än FCP för större grejer. 0 Citera
filmnisse Postad 9 juli 2007 Författare Postad 9 juli 2007 för så gott som varje gång jag kollar efter jobb som klippare/redigerare så är det FCP de frågar efter. och många gånger frågar de efter folk med egen utrustning. och jag vill inte lämna windows och adobe riktigt. 0 Citera
Munthe Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Konstigt men det stämmer säkert. En del är lite för dumma för sitt eget ekonomiska bästa ibland. :) För när det gäller "leksaksprogram" som FCP och Premiere Pro kan jag inte förstå hur klipparens skills är underställda ett mjukvarupaket för några tusenlappar. Handlar det om jobb bakom spakarna på en Smoke eller Avid DS|HD kan jag förstå önskemålet att klipparen måste kunna ratta de specifika programmen. Men du menar att det finns frilansjobb där du förväntas leverera en EDL och den måste nödvändigtvis komma från FCP i din egen maskin? Hopas att branschen inte har glidit iväg så dumt att folk sitter och jobbar long form i FCP på alla svenska bolag. Då har verkligen marknadsföringen fungerat. Det enda som fortfarande klipper long form bra är Avid. Resten; för musikvideor och reklamgrejer är det ju som hugget och stucket mellan FCP och PPro. Om man inte jobbar mycket med AE och motion graphics för då är PPro överlägset FCP. 0 Citera
filmnisse Postad 9 juli 2007 Författare Postad 9 juli 2007 Men du menar att det finns frilansjobb där du förväntas leverera en EDL och den måste nödvändigtvis komma från FCP i din egen maskin? jag berättar bara exempel jag stött på som får mig att fundera lite extra inför nästa datorköp. men ppro och AE finns ju i Mac-version också. är det bättre att gå den vägen istället? jag sitter hellre med PC, jag känner mig mer hemma där. 0 Citera
barnholdt Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Känner du dig mer hemma på PC och inte tycker du behöver FCP så är det ju inte mycket att snacka om. Vill du kunna köra XP men även OS X är det mac som gäller. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.