wiwa Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Jobbar med bla musikvideo och kan inte bestämma oss om vi skall satsa på en ny HDV eller begagnad XL1s. Vilken av dessa presterar bästa bildkvalite? Vill naturligt vis få det färdiga materialet i 16:9 men frågan är hur slutmaterialet blir på XL1:an. Den filmar ju förvisso inte i 16:9 men hur står sig resultatet efter beskärning i premiere pro2 jämfört med HV20? Det viktigaste är att få så bra bildkvalitet som möjligt. Någon som kan ge tips om det bästa valet? 0 Citera
Pehrbau Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 En stor skillnad är att XL1s har 3 CCD. Däremot kommer man att tappa kvalitet vid konvertering till 16:9 så att upplösningen blir sämre än i en HV20. Men om man väljer att använda en optisk konvertering så håller nog upplösningen också. Det finns en Panasonic lins för 72 mm som klarar detta men frågan är hur det påverkar fokuseringssystemet på XL1S. Jag har själv det här problemet och har löst det genom att gå över till Canon XH A1 som komplement till min XL1. 0 Citera
wiwa Postad 9 juli 2007 Författare Postad 9 juli 2007 Okey Pehrbau, men vad anser du rent generellt angående skillnaden i bildkvalitet mellan XL1s och de nya HDV kamerorna? Har inte jobbat med semiproffskameror förut så jag har inget att referera till. Våra musikvideor är hittils gjorda med en liten Panasonic GS11 vilken jag även provat att "croppa" till 16:9 med vilket inte blev någon succe direkt. Kan nog påstå att bildkvaliten på GS11 halverades vid filmning i 16:9. En sådan Panasonic 72mm lins till XL1:an låter intressant men du menar att det kan bli svårt skärpefokusering? Frågan återstår fortfarande, vilken kamera borde lämpa sig bäst för produktion av musikvideo. Vi jobbar både inom och utomhus och lägger en hel del effekter i efterarbetet samt kommer en hel del med blåskärm framöver. ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.