Pierre1 Postad 5 juli 2007 Postad 5 juli 2007 Har i princip bestämt mig för denna modell, ska filma mestadels sport och användas ihop med ett analys program (http://www.dartfish.com) och vill få lite kommentarer om modellen. Vad är bra och vad är mindre bra osv... hur funkar den i "Auto"-läge för en "nybörjare"? // Pierre 0 Citera
Pierre1 Postad 6 juli 2007 Författare Postad 6 juli 2007 No comments??? Nåväl, jag beställer en idag ivf! // Pierre 0 Citera
megawatti Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 De enda jag kan säga är att jag tycker den är fööörbannat snygg, bara hålt i en avstängd. Helt klart en drömkamera, ifall man hadde den ekonomin! 0 Citera
MovieSwede Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Mycket kamera för pengarna, men samtidigt verkar den vara kanske lite overkill för dina syften. Men har du råd så... Det som gör kameran lite dyrare är ju att den försöker ge broadcastkvalite, HD, många manuella kontroller. Är ingen av de tre viktig för dig finns betydligt billigare alternativ. 0 Citera
Pierre1 Postad 9 juli 2007 Författare Postad 9 juli 2007 Mycket kamera för pengarna, men samtidigt verkar den vara kanske lite overkill för dina syften. Men har du råd så... Det som gör kameran lite dyrare är ju att den försöker ge broadcastkvalite, HD, många manuella kontroller. Är ingen av de tre viktig för dig finns betydligt billigare alternativ. - Vad som är viktigt är att få en högre kvalité än min Canon MV6iMC - vilket jag förmodar att XH-A1 ger? - HD är alldeles ypperligt i analyssyfte då man mäter vinklar, kontakttider, steglängder etc samt printar dessa till uppdragsgivaren - vad det gäller manuella kontroller så är det en klar fördel med en manuell zoom v.s automatisk zoom (knapp), hittar dock ingen "konsumentkamera" med det alternativet - förslag? Nåväl, kameran är beställd och lev.datum satt till den 16/7 :-) 0 Citera
Pierre1 Postad 26 juli 2007 Författare Postad 26 juli 2007 Nu har posten kommit med min XH-A1 ! Det är bättre än julafton, känns klart gedigen bara att hålla i den. Blir till att filma på träningen i kväll. 0 Citera
Pierre1 Postad 30 juli 2007 Författare Postad 30 juli 2007 Vilken kamera ! Snacka om att "you get what you pay for", vilken ljusstyrka, färger mmm mmm! Underbar kamera! 0 Citera
Pehrbau Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Det är speciellt vissa saker som jag uppskattar med min XH A1 jämfört med XL-1. Bortsett från sådana självklara saker som HDV och äkta bredbild, som gör att skillnaden mellan bilderna i HD-läge av naturliga skäl är dramatisk jämfört med bilder tagna med XL1 av samma motiv, så finns ett flertal förbättringar. Även efter nedkonvertering från HD till DV i redigeringsprogrammet så inbillar jag mig att bilden ger ett annat intryck och den är inte sämre. Andra användardetaljer har tillkommit som tilltalar mig: 1) Bl a uppskattar jag möjligheten att snabbt kunna välja zooomhastigheten att vara beroende av tryck på zoomtangenten eller att vara konstant med lätt justerbar hastighet. 2) möjlighet till förinställd zoom och fokus i två lägen. 3) bländarringen 4) automat fokus fungerar bättre än på XL1 5) två knappar för fokuseringshjälp med antingen tillfälligt ökad kontrast eller förstoring eller båda. 6) sökaren kan ställas in att visa svart/vitt. 7) befintlig mikrofonupphängning betydligt bättre än på XL1. Om yttre fästet används så krävs mekanisk dämpning om man använder en mikrofon utan sådan. 8) XL1 är framtung pga det tunga objektivet men XH A1 är väl balanserad och väger mindre. 9) XL1 har ett inbyggt gråfilter och denna har två. Normalt använder jag GrassValley Edius Pro och kommunikationen med kameran fungerar bra. Jag har även provat mitt gamla Premiere Pro 1,5 som också kommunicerar bra med kameran. Har då i båda fallen använt OHCI och HDV. I all hast efter en veckas användning. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.