Thrower Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Hejsan! Mitt första inlägg här. Jag tänkte bara kolla vad ni som är mer kunniga har att säga om dessa två olika videokameror. JVC GR-D740E Panasonic NV-GS60 Vad finns det för nackdelar med dessa om man ställer dem i jämförelse? Har någon av er någon av dessa så dela gärna med er av era upplevelser. Jag ska använda kameran till alldagligt filmande, semesterfilmande typ... men även till att filma och göra filmer av min hobby - jonglering. Så bra kvalité är ju alltid uppskattat=P Blir det bättre kvalite om man för över med firewire än om man använder USB? Vill kunna föra över lätt och smidigt till datorn eftersom jag ska redigera en del. Så jag undrar vilken av dessa som är bäst så sett. Jag hittade ingen information om JVC:n har USB, nån som vet? En annan viktig detalj, jag vill ha en lång batteritid på kameran eftersom jag kan bli tvungen att spela in långa sekvenser. Såg att JVC:n skulle ha ca 2 timmar inspelningstid? Och Panasonicen ha enbart 1 timme? Hur är det med filmning i lite mörkare utrymmen, vilken är bäst där? Och ljudupptagning? Vilken hade ni tagit och varför? Tacksam för svar! Ha det gött! 0 Citera
henrikp Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Har inte koll på just de kamerorna, men Panasonics kameror (både billiga och dyrare) har generellt bättre bildkvalitet, tycker jag. Då tänker jag på färgåtergivning och att skärpan är tydlig utan att vara överdriven, som man ibland kan se på vissa kameror (överdriven kantskärpa). Dock har jag aldrig använt en JVC. FireWire är det som du ska använda när du för över material som du spelat in från band. USB brukar användas för att föra över det man sparat på minneskortet. Apropå ljudupptagningen (om den är viktig) så är det aldrig en bra idé att förlita sig på den inbygda mikrofonen. Använd en extern, och se till att kameran i fråga har ingång för det. Egentligen är det enda du kan göra att jämföra kamerornas tekniska specifikationer och se vilken som stämmer bäst överens med dina krav. 0 Citera
Thrower Postad 23 maj 2007 Författare Postad 23 maj 2007 Tack så mycket Henrikp för ditt svar. Skulle vara ytterst tacksam för fler svar från andra också. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.