Jump to content

Problem med att importera film i Encore

Magnus.Wheelie

Recommended Posts

Hej. Jag använder Encore 1.5 och får kan inte importera filmklipp i programmet. Jag ska importera klipp jag tidigare använt men programmet säger att det är fel på filen eller att den inte är kompatibel. Har testat med att installera om Encore men det fungerar inte. vad göra? /Magnus

Har digitaliserat film från videoband. Sparar sedan backup på DVD i AVI-format. Tankar in dessa filer då och då till hårddisken för att använda i olika projekt i Encore. Har provat även andra AVI-filer från hårddisken som alltid fungerat förut. AVI-filerna är gjorda i Premiere Pro 1.5 eller Studio 10. /Magnus

AVI-filer kan vara av väldigt olika slag beroende på vilket program som skapat dem och vilken codec som användes då. T ex finns Canopus DV-codec som skiljer sig från Microsoft codec. Om den aktuella filen skapades av ett Pinnacle program kolla vilken codec som användes. Jag vet inte om Pinnacle har en egen codec men om så är fallet kan det vara en orsak till problemet. Att filer från Premiere fungerar är inte så konstigt eftersom Adobe ju ligger bakom båda programmen.

En sak som du kanske först skall prova är att läsa in filen i det program som skapade den och sedan göra en nytt försök (med ett annat filnamn) och kolla att du valt lämplig codec vid exporten.