Sgt_Beefcake Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Vet inte om jag hamnat i rätt del av forumet nu men... Funderar på att skaffa en pc för att enbart jobba med dv redigering och animering. Tänkte använda Adobe Premiere CS3, After Effects CS3 och eventuellt Lightwave 9 på den. Problemet är att jag redan slaktat spargrisen och undrar om nån kan hjälpa mig med ett recept på en inte så himla dyr dator från t.ex. komplett.se. Tacksam för all hjälp jag kan få. 0 Quote
Pehrbau Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Allt beror på din målsättning, men väljer du att göra animering i AfterEffects så behöver du massor av datorkraft - om du inte har gott om tid. Om du väljer Mac: fråga någon som vet. Om du väljer PC: Välj Pentium dual-core och minst 2GB minne. Du behöver också minst två stora diskar varav en eller fler endast för videofiler och de scratchfiler som programvarorna behöver. Där kan också Windows växlingsfil placeras. Windows systemfiler och all programvara skall ligga på en annan disk. På denna kan du också lägga alla dina andra data bilder, brev mm. En annan viktig sak är att den hårdvara som finns på moderkortet och på de kort som sitter i bussarna (PCI, PCIe m fl) är kompatibel med den programvara som du installerar. Detta är ofta kritiskt för videoredigering. Särskilt känsligt är moderkortets chipset och grafikkortet. Kolla med tillverkarna av aktuell videoprogram vad de rekommenderar. Det finns också användargrupper hos de olika tillverkarna där medlemmarna i regel har stor sakkunskap och oftast hjälper till med råd och tips. 0 Quote
pld Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Kolla också på Adobes hemsida vad dem rekommenderar för datorer! 0 Quote
Recommended Posts