Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan alla "Voodoo-folk"!

Jag har nu under en tid letat, jämfört, bestämt mig och ändrat mig, och tycks aldrig kunna "fatta det definitiva beslutet" när det gäller mitt inköp av nästa videokamera.

Jag var först nästintill övertygad om att köpa någon med Hdv, men blev mer tveksam ju mer jag läste här på Voodoo Film, och i tidskrifter mm...

Detta pga två orsaker;

1.) Om jag har fattat saken rätt så klarar inte alla kända redigeringsprogram och effektprogram detta med Hdv ?

2.) Om man (som jag) avser att "lägga" den färdiga filmen på vanlig DVD, så går inte detta? (Eller så kan "folk" inte se materialet om de inte har en HDReady-Tv eller bättre?)

Har jag fattat saken rätt i ovanstående?

Om jag inte har missuppfattat "allt", så ska man isåfall lagra den färdiga filmen på Blue ray (osäker på stavningen...) eller på HDdvd (heter det så?)

Hur som helst, -det som jag är ute efter är en kamera som levererar en bra bild och för att slutresultatet ska kunna ses av "alla" lagras på vanliga DVD-skivor.

Det behöver inte vara något särskilt "lull, lull" på kameran med finesser mm, då jag ändå tänker redigera och lägga på effekter mm i datorn innan jag bränner slutresultatet på DVD-skivor.

Det jag vill ha är Dv in och ut, möjlighet till extern mikrofon, bra bild, gärna möjlighet till manuella inställningar och ett "rimligt pris", dvs max omkring 15.000:- (+ eller - några tusenlappar är inte hela "världen...)

En annan "sak" jag funderar över är vilket som är att föredra (-och vad som är skillnaden) på CMOS-sensor och på 3CCD, något av dessa ska enligt vad jag förstår vara ett "minimikrav" för att få bra bild?

Jag vill ha tips på en kamera som uppfyller de i mitt tycke ganska höga kraven, och jag har tre kandidater (ni får gärna föreslå andra, men skriv då också orsaken...)

De tre jag funderar på nu är:

1.) Panasonic NV-GS500

2.) Sony Hdv-HC5

3.) Canon MV10

Jag vet inte alls om jag "är på rätt väg", -hjälp mig ni som verkligen vet.

Jag måste snart bestämma mig, då jag inte har vågat börja filma mina projekt pga rädsla att senare få ojämn bildkvalité, och olik "färgmättnad" mm, dvs om jag filmat med olika kameror i samma film. (Eller har jag fel även här?)

En annan sak jag kom att tänka på "i förbifarten" på detta korta inlägg var frågan om hur man lättast kan jämföra kameror?

I de butiker jag har frågat om möjligheten att provfilma har de sagt nej, -"men köp hem så har du bytesrätt om du inte är nöjd..."

Helt sjukt anser åtminstone jag...

Tacksam för snabbt svar på "alla" frågor i detta inlägg.

Mvh

Joel.N

Postad

Först och främst att filma emd olika kameror, gör arbetet svårare när det gäller att matcha bildkvalite.

Sen det är inga problem att redigera HDV och sedan lägga filmen på DVD. Men att lägga HDV på DVD förstör ju lite poängen med HDV.

Postad

Om du avser att köpa ytterligare en kamera och ibland filma med två kameror så är det en stor fördel om de använder samma färgskalor. Det skiljer litet mellan olika fabrikat vilket ej betyder att det ena eller det andra är bättre eller sämre - bara att det kräver efterjustering i färg för att t ex ett rött hus skall ha samma nyans av rött i bilder från båda kamerorna om de har olika färger.

CMOS-sensor (chip) är egentligen en beteckning på typ av sensor och inte ett mått på antalet sensorer. I 1-chips kameror delas färgerna upp redan i sensorn och i 3-chips kameror delas färgerna upp med hjälp av ett glasprisma. Därefter projiceras var färg på var sitt chip. Färgseparationen blir bättre i ett prisma än med hjälp av de färgfilter som används i 1-chipskameror och ger därför renare grundfärger.

Som MovieSwede säger går det bra att lägga högupplöst video på vanliga DVD men man tappar högupplösningen.

Jag vågar inte föreslå någon kamera men om jag skulle ersätta mina kameror idag skulle jag byta min Canon XL1 mot en Canon XLH1 och min Canon XM1 mot en XH A1. Detta är fruktansvärt mycket pengar så jag har inte råd att byta men principen är att behålla samma typ av färgskalor.

Postad
Om du avser att köpa ytterligare en kamera och ibland filma med två kameror så är det en stor fördel om de använder samma färgskalor. Det skiljer litet mellan olika fabrikat vilket ej betyder att det ena eller det andra är bättre eller sämre - bara att det kräver efterjustering i färg för att t ex ett rött hus skall ha samma nyans av rött i bilder från båda kamerorna om de har olika färger.

CMOS-sensor (chip) är egentligen en beteckning på typ av sensor och inte ett mått på antalet sensorer. I 1-chips kameror delas färgerna upp redan i sensorn och i 3-chips kameror delas färgerna upp med hjälp av ett glasprisma. Därefter projiceras var färg på var sitt chip. Färgseparationen blir bättre i ett prisma än med hjälp av de färgfilter som används i 1-chipskameror och ger därför renare grundfärger.

Som MovieSwede säger går det bra att lägga högupplöst video på vanliga DVD men man tappar högupplösningen.

Jag vågar inte föreslå någon kamera men om jag skulle ersätta mina kameror idag skulle jag byta min Canon XL1 mot en Canon XLH1 och min Canon XM1 mot en XH A1. Detta är fruktansvärt mycket pengar så jag har inte råd att byta men principen är att behålla samma typ av färgskalor.

Tack för informationen, det var svaret på en av frågorna som "ingen" tycktes kunna svara på. (Dvs frågan om CMOS och 3CCD)

Återigen, ett stort tack för hjälpen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...