Gå till innehåll

moire mönster i progressiv scaning?


Movie Jonie

Recommended Posts

Undrar en sak som jag tänkt på ett tak. Ni vet att man ser i teve en rutig skojorta och så flimmrar den, kan inte komma ihåg att jag sett eller tänkt på det på flera år så jag undra om det försvinner med progressiv scaning, eller spelar det bara roll på bild skärmen. eller kan man inte få bort det i huvud taget.

Tack på för väg

/JONAS

Länk till kommentar
Share on other sites

om jag förstått vad du menar så är det effekten av att en linje hamnar på bara en pixels höjd, vilket resulterar i att i interlaceade situationer så syns linjen bara i ena fielden och det blir ett hemskt blinkande.

 

i så fall... ja, det försvinner med en progressiv kamera... men jag tror det kommer igen i en interlacad tv... eftersom linjen då ändå bara hamnar i en av fieldsen... det är min tolkning på problemet iallafall, jag har inte haft privilegiet att jobba med progressivt riktigt ännu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Moiré mönster är ett inteferensfenomen som kan uppstå när olika randiga eller rutiga bilder läggs över varandra. Om du ser denna effekt med interlaced bild så kan mönstret förändras om rändernas frekvens förändras i den ena eller den andra eller båda bilderna. När du går över till progressiv bild så halveras visningen och det påverkar mönstrets utseende. Har du tur kan det nya moiré mönstret vara så utsträckt att det inte märks i bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...