Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, börjar mitt 1:a egentliga inlägg här pang på:

Jag har en superstudio som jag vill förbereda för 5.1 etc, högtalare finns redan men villrådighet råder i frågan om:

1-vilken kontrollenhet (matris) jag bör satsa på, vet att man kan trixa till sådant i mixerbordet med speciella metoder men att detta kanske inte är det mest bekväma arbetssättet...

2-vilken typ av slutsteg/förstärkare använder pro-studios eller andra som ger rätt resultat/nivåer under kontroll, vill ju inte blanda ihop olika sorter etc...

Hittills har jag jobbat i stereo och musikproduktion och viss videoproduktion, nu blir det rätt mycket nytänk i både arbete och maskinpark, vill dock inte ruinera mig på det allra dyraste utan uppskattar praktiska/fullt funktionsdugliga lösningar enl. era tips men med bibehållen kvalitét såklart!

Kontrollrummet är på 45 kvm och nya ljudkort/omvandlare är på ingång:

Lynx Aurora 8 m AES 16 kortet!!!

Hoppas på intressanta svar och lösningar från mer erfarna filmljudmakare!!!

Postad

Det är väl inte riktigt slutstegen som gör att du får "rätt nivåer" utan delvis har man bra externa mätare så man vet hela tiden var man ligger någonstans. När det gäller slutmixen i en bio så är det ju mer viktigt att man har rätt volym och då ligger man på 85dBu tror jag, är råkass på de olika dB formaten. Men i allafall 85dB vid -20 totalt på L, R, C, Rs Ls, Lf har jag för mig, alltså 82dB på endast Rs och Ls. Men det där behöver du inte bry dig om då det är 1000 andra grejer som måste vara "rätt" om man ska ha rätt lyssning, rum å akustik och möjligvis dolbymatriser typ. Så om du vill vara noga med nivåer så satsa på att ha en bra mätare, funkar bra med en mjukvarumätare också sålänge den är pålitlig.

Sen hade jag nog satsat på aktiva högtalare, det är så billigt och smidigt idag och så slipper du ha ångest över att försöka hitta en bra surroundförstärkare som inte bara är HiFi.

Däremot som du säger vill man väl ha någon liten grunka emellan så du iaf har volymratt. Sen finns det väl dolbymatriser att införskaffa men dom är nog rådyra och det enklaste är att mixa utan matrisen skulle jag tro och konvertera vid slutresultatet och provlyssna på allt efteråt istället.

Postad

Rent tekniskt behöver du ju ingen surroundkontroll alls, men vill du ha en smidig lösning och kunna kanske byta mellan olika högtalare eller ljudkällor, ställa referenslyssning och enkelt kunna muta eller sola vissa utgångar så kan det ju vara bra. Räcker det med en utomstående volymkontroll måste det ju finnas billigare alternativ än SMCn.

Sen kanske du postar i lite fel forum :) Jag kan ha fel men det vimlar väl inte av experter på matrisenheter här vad jag vet :) Men kolla på fsfls forum, det är inte någon jätteaktivitet men där finns många duktiga ljudtekniker som har varit med länge i branchen och vet vad dom snackar om ;)

http://www.fsfl.se/forum/index.php

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...