Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag fått hem min Röde videomic i brevlådan och testat den ett tag. Tillsammans med min gamla (ärvda) Sony TRV900E från 1999 så låter ljudet hemskt till skillnad från den inbyggda micen i kameran.

1. Först och främst så tar Röden upp kamerans bandspelningsljud, vilket den inbyggda micen inte gjorde. Detta är OK eftersom kameran generellt låter mycket och micen är känslig men hade inte förväntat att den skulle ta upp ljudet så pass mycket.

2. Ljudet blir väldigt burkigt lätt, d.v.s det är inte mjuka toner jag hör när folk pratar, jag har testat på auto-läge i ljudinställningarna på kameran tillsammans med både brusreduceringsläge på mikrofonen och vanliga läget men i båda fallen blir det väldigt högt och kameran bandspelare hörs lätt i tysta rum. Har testat att göra en manuell inställning för ljudet på kameran och sänkt nivån till 50% (röde rekomenderar 75% i manualen) men det blir fortfarande burkigt speciellt om en person pratar och skrattar till så distar ljudet enormt.

Jag vet inte om det är något jag har gjort är fel, sänker jag manuella ljudnivån på kameran ännu mer så hör man ju knappt vad folk säger när dom pratar men så fort dom höjer rösten eller skrattar till så distar ljudet enormt. Ska försöka lägga upp en ljudfil här inom kort så ni får höra. Känner mig missnöjd med mikrofonen men antar att jag missat någon inställning grovt eftersom alla påstår att ljudet ur denna videomic är mycket bättre än standardmikrofonen på en vanlig videokamera.

Postad

Jag har aldrig använt miken själv men det låter ju konstigt att du ska ha svårt att hitta ett bra mellanläge där nivån är bra och inte distar. Vad som verkar ha ställt till lite problem med miken när man läser här på forumet så är det just att utnivån är väldigt hög, men om eftersom du har möjlighet att ställa ner nivån på kameran så bör ju inte detta vara ett problem. Blir det sämre ljud desto högre nivå? Och isåfall vid vilken nivå börjar det låta riktigt dåligt?

Postad

vid 75% så hör man bandspelarljudet och man hör små "dunk" i ljudet om man råkar röra kamerans chassi eller ska trycka på en knapp.. alltså är den superkänslig. vid 50% blir det som jag beskriver ovanför, man kan fortfarade höra dunken och ljudet blir burkigt och distande så fort nån ropar till. Sänker jag ytterligare hör man knappt talet på den :/

Postad

Hejsan!

Jag kunde bara göra det här lilla provisoriska testet i köket så tyvärr är det en köksfläkt som har ett ganska kraftigt självdrag med i ljudet. Hoppas ändå att det kan vara till lite hjälp för dig.

FILERNA RADERADE

En tanke, är alla gummisnoddar dit satta så den liksom hänger och fjädrar lätt i luften?

Hoppas det löser sig för dig, jag låter filerna ligga en veckas tid.

EDIT="Jag kör gain på -50db i kameran och försökte komma till ca -12db (tror det är det du menar med 75%) när jag spela in."

Lycka till!

Postad
Hejsan!

Jag kunde bara göra det här lilla provisoriska testet i köket så tyvärr är det en köksfläkt som har ett ganska kraftigt självdrag med i ljudet. Hoppas ändå att det kan vara till lite hjälp för dig.

http://www.barnholdt.se/Rode/Rode-AAC-128Kbps.mp4

http://www.barnholdt.se/Rode/Rode-filter-AAC-128Kbps.mp4

http://www.barnholdt.se/Rode/HVX200-intern-AAC-128Kbps.mp4

En tanke, är alla gummisnoddar dit satta så den liksom hänger och fjädrar lätt i luften?

Hoppas det löser sig för dig, jag låter filerna ligga en veckas tid.

EDIT="Jag kör gain på -50db i kameran och försökte komma till ca -12db (tror det är det du menar med 75%) när jag spela in."

Lycka till!

Vad är det för brusfilter på miken du pratar om? Det måste väl vara något du aktiverar i kameran för det finns väl inte på miken?!?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...