Gå till innehåll

Inget ljud efter Compressor(FCP) kört klart (MPEG2 problem).

Recommended Posts

Postad

Jag får inget ljud på min filmfil när jag komprimerar till mpeg2 (one pass VBR Best, bitrate 7,7 med max på 9).

Kör DV PAL 48khz Anamorphic inne i FCP och i Compressor.

Fattar ingenting, lär man köra bild&ljud för sig eller?

Jag har givetvis ljud inne i fcp, och även i Compressor(!), men när det väl ligger ute på hddn som .m2v (MPEG-2) fil är det stendött i högtalarna.

whats wrong?

tack./P

Postad
lär man köra bild&ljud för sig eller?

Jag har givetvis ljud inne i fcp, och även i Compressor(!), men när det väl ligger ute på hddn som .m2v (MPEG-2) fil är det stendött i högtalarna.

whats wrong?

tack./P

Helt rätt, bara att öppna manualen och kolla hur du kör en batch.

Postad

Tack barnhold, men jag måste fråga;

Är det krångligt att förklara?

(Jag och manualer går inte bra ihop. Manuell redigering med joggar till editDV och fcp, har aldrig läst en manual tror jag.)

Postad

Inte alls jobbigt, här kommer ett försök.

Exportera det du ska exportera till compressor. Välj vad du vill ha det som i Compressor (finns en del att välja på) t.ex DVD 90min 16x9. Under den fliken väljer du video eller vad du nu kan välja. Efter det går du in i samma flik och väljer dolby 2.0 eller annat önskat ljud.

Ska du ha ut din film för web väljer du en ny flik för det. Allt detta blir en batch som renderas på en gång fast till flera olika filer. Ska du sen göra en dvd i DVD studio pro så måste ljud och bild filerna heta samma så du måste ändra namnen (obs inte filändelsen) i compressor eller efter din batch är klar. (Jag brukar själv vara så lat att jag fixar DVD och web i ett svep, bara till att ta en fika under tiden)

En bra början kan ju vara DVDn som följer med FCP som man tränar på att klippa ihop en egen film och producera en DVD med. Då slipper du i alla fall läsa.

• 1 år senare...
Postad
Inte alls jobbigt, här kommer ett försök.

Exportera det du ska exportera till compressor. Välj vad du vill ha det som i Compressor (finns en del att välja på) t.ex DVD 90min 16x9. Under den fliken väljer du video eller vad du nu kan välja. Efter det går du in i samma flik och väljer dolby 2.0 eller annat önskat ljud.

Ska du ha ut din film för web väljer du en ny flik för det. Allt detta blir en batch som renderas på en gång fast till flera olika filer. Ska du sen göra en dvd i DVD studio pro så måste ljud och bild filerna heta samma så du måste ändra namnen (obs inte filändelsen) i compressor eller efter din batch är klar. (Jag brukar själv vara så lat att jag fixar DVD och web i ett svep, bara till att ta en fika under tiden)

En bra början kan ju vara DVDn som följer med FCP som man tränar på att klippa ihop en egen film och producera en DVD med. Då slipper du i alla fall läsa.

... men om man bara vill få ut en fil som man kan bränna i tex. iDVD då?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...