Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är i princip helt ny när det gäller videoredigering. Men jag kan grunderna i Premiere. Men nu har jag stött på problem. Har fått en skiva med filmklipp, VOB-filer. Hur får jag in dessa i Premiere? Tidigare har jag tankat in direkt från kameran och då har jag inte haft några problem. Men... hur gör jag nu?

Tacksam för svar!

Postad

Du kan hitta svaret här

Och här

och här

Annars så kan jag säga att premiere pro (om det nu är det du menar) inte direkt är så förtjust i dessa typer av komprimerade filer.

Så för att (nästintill) komma undan smärtfritt är att konvertera till dv-avi

vilket kommer medföra en kvalitétsförsämring.

Postad
Annars så kan jag säga att premiere pro (om det nu är det du menar) inte direkt är så förtjust i dessa typer av komprimerade filer.

Så för att (nästintill) komma undan smärtfritt är att konvertera till dv-avi

vilket kommer medföra en kvalitétsförsämring.

Ehh, VOB är väl inte komprimerat utan snarare en container till ett multiplexat material. En VOB fil innehåller ju video + audio (+ ev. subs). För att enklast hantera detta material så finns det t.o.m. gratisprogram för att de-muxa filen tillbaka till de enskilda komponeneterna. Ett fungerande gratisprogram är pcgDemux (Googla efter det).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...