Jump to content

Speaker & bom-mikrofon

Orby

Recommended Posts

Hej!

Är ny på denna sida, har läste en massa trådar om mikrofoner, men undrar om någon vet någon mikrofon som fungerar till att ha både på bom och att använda som speakermik, hur är Röde NT3, är det bara en speakermik?

Ska använda den ihop med en videomakera, så det måste vara en mik med batteri om jag förstått det rätt.

Sedan har jag märkt då jag läst in texter att man får det berömda puffljudet, har fått bort det med en tunn tygbit, men någon kanske vet något bättre man kan använda.

En sista fråga, någon som byggt ett eget "ljudskåp" som inte tar så stor plats där man kan läsa in texter och slipper en massa bi-ljud, skulle behöve lite ideér där.

Tack!! Göran

Nt3 funkar väl både på bom och till speaker, nackdelen med den är att den är så tung så det blir tungt på bom. Sen är den inte så tokriktad heller, men funkar och är bra ljud för pengarna. Till speaker hade jag valt en stormembransmik, där är nt3 lite mellanting då den har ett 3/4 membran så den är bättre än en småmembrans iaf och fullt tillräcklig.

När det gäller puffljud så är det bästa att ha ett puffskydd :) antingen ett man spänner upp några cm framför miken, eller i sämre fall en mindre skumgummibit man trär på miken. Tror tom du får med ett skumgummipuffskydd när du köper nt3an. Det funkar ypperligt.

Att bygga ett bås. Njae jag hade nog röjt ur en garderob, eller "röjt in" om den inte var välfylld. Mycket kläder och grejer som gör det väldigt dämpat. Sen får man försöka stänga av så mycket runt omkring om det läcker in ljud.

Vill du ge dig på att bygga ett är väl ordentligt ljudisolerat till "yttervärlden" med en rejäl dörr och ordentligt med packningslist en bra början. Sen mjuka material på väggar / tak och matta på golv som gäller. Smarta lösningar för kablar, kontakter, hörlursförstärkare, mikstativ (i tak kanske) genom väggar etc får man också tänka på. Hur man sen bygger är inte jag rätt person att svara på :)

Tack för svar, så om jag vill ha en mik som jag kan använda till lite allt möjligt så är NT3:an bra (fungerar den att ta upp ljud i tex en kyrka vid ett dop, kan man ställa den i mitten framför allt och den får upp ljudet?

Men om jag ska ha en till bara speaker så ska jag välja en stormembransmik.

Hiittade en stormembransmik på Jam. Har du provat JJlabs BMC2, den kostar bara en tusenlapp, låter lite för billigt... men den kanske måste få ström från kameran, står inget om det får kolla med de.

Hittade att de även har ett puffskydd:JJlabs Pop Stop puffskydd i metall.

Det borde fungera.

Om du får upp ljudet på ett dop...det beror på en attans massa andra saker, var de som pratar står och hur du riktat miken, hur nära miken är och hur akustiken är etc. Men nt3an funkar säkert lika bra som nån annan mik med njure-karaktär.

Jag har bara testat en av de första JJlabs mikarna som kom och den gillade jag inte, brukar rekomendera ADK A51 om man kan tänka sig att ge en tusenlapp, där vet jag att man får mycket för pengarna, men det är ju en ren studiomikrofon, inget du har på en bom. Och ja alla stormembranare (är i regel alltid kondensatormikar) kräver phantommatning (ström)