palle Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 hej, tror en förvirring har uppstått i min förvridna hjärna=) Om ja fattat de hela rätt har dvd, dv band osv 500 linjer, alltså en hög upplösning på bilderna medans VHS bara har 240. Nu till frågan, om PAL systemet klarar 625(?) linjer, varför kan då inte en DVD eller ett dv band klara 625 linjer, detta skulle väl ge ett bättre resultat, eller e ja ute å cyklar... säg isf till på skarpen=) MVH 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 DV PAL är 720x576. DVD är väl samma (?) så vitt jag vet. Vad har du fått 500 och 625 ifrån? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted March 26, 2004 Author Share Posted March 26, 2004 Va ja läst å hört har en DVD en upplösning på 500linjer, precis som DV som också ligger på en upplösning på 500linjer. Vårat system PAL klarar 625linjer, vilket är mer än både 240 och 500, alltså går de itne att utnyttja PAL systemet till max, eller, om de e så undrar ja varför, har vi bara itne kommit längre? Och ja, PAL har 720x576 pixlar. Om nån har svaret på min fråga vore ja tacksam! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted March 27, 2004 Share Posted March 27, 2004 Jag tror du blandar ihop saker. Jag är inte heller någon expert på området, men nåt åt det här håller är det: PAL har 625 "linjers" upplösning vertikalt, d.v.s. TV-bilden ritas ut som 625 horisontella "scan lines" 25 gånger i sekunden. Eller rättare sagt, p.g.a. interlace så är det 312 linjer vartannat field, och 313 vartannat (där ett field är 1/50 sekund). Sedan är ett antal av dessa scan lines en del av "vertical blanking" där det inte finns någon bildinformation, och en del används till text-TV och annat, så 576 pixels höjd är nog ungefär vad man har kvar. Men när man talat om upplösning i linjer så menar man normalt horisontell upplösning, vilket verkar märkligt eftersom TV-apparater inte har någon direkt "upplösning" horisontellt på samma sätt som de har det vertikalt. Men p.g.a. hur bildinformationen kodas för sändning så blir det i praktiken en begränsad upplösning även horisontellt, även om det är ett analogt system. Nu är jag lite inne på ett område jag inte har någon vidare koll på, men jag fortsätter... Upplösningen i linjer anger hur många alternerande svarta och vita vertikala linjer formatet klarar av att visa på en scan line. Men för att krångla till det är det inte på en hel scan line, utan en del av en scan line som är så lång som TV:n är hög. DV har 720 pixels horisontell upplösning. I 4:3-format blir det 720*3/4 = 540 pixels på en horisontell linje som är lika lång som bilden är hög. Så det är säkert därifrån siffran 500 kommer (med lite modifikation för någon skum faktor, t.ex. att pixlarna inte är helt kvadratiska). Så en svaret på din fråga är att du blandar äpplen och päron. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palle Posted March 27, 2004 Author Share Posted March 27, 2004 ok, men VHS... hur går de ihop sej som bara har 240 linjer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted April 3, 2004 Share Posted April 3, 2004 Genom att VHS har sämre horisontell upplösning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susjo Posted April 3, 2004 Share Posted April 3, 2004 Hej alla kreativa människor därute Jag behöver lite tips o ideer Skall göra en video för gymnasieskola med video/flashteknik. Så långt är allt OK- Tyvärr också tidsbrist. HUR skulle ni göra för att få den här första infofilmen riktigt häftig så den passar ungdomar i 9:an? Videon skall innehålla information om alla program på skolan Den skall visas i SR:s trailer som skolan hyrt in. Trailerna på 18 m. skall inredas i olika etapper - en för varje program. Det skall också vara lite popmusik mmm Jag har filmat färdigt så den biten är klar - MEN- redigeringstips tack så ungdomarna verkligen tittar på den, om någon kul nisse/nissa har ideer så hör av er Susanne 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts