Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har hört mycket gott om dessa Panasonickameror. Var man än söker info, rekomendationer och grejor så springer man på dem. Hujedamej...

Hur som helst, funderar skarpt på att försöka hitta en begagnad Pansonic AG DVX100 och vänder mig därför till er med erfarenhet:

- Det finns ju flera olika modeller av modellen (AG DVX100A, 100AE, 100B... osv). Vad är skillnaden? Vad bör jag tänka på?

- Vad gör den bättre än motsvarande konkurrenter?

- Har den XLR-ingångar?

- Tillbehör så där överhuvudtaget?

- Hur enkelt är det rent fysiskt att manövra de manuella inställningarna (bländare, slutare och framförallt fokus)

- Och kort och gott - rekomenderar DU den?

Hej

David

Postad

Använder DVX100 själv och det har varit en mycket bra kamera för att den har låtit en pilla ganska mycket med de manuella inställningarna. Bra för både konsumenter som vill gå ett steg längre eller pros som behöver en liten minidv kamera.

1. Vad gör den bättre än konkuerrenterna. Skillanaden mellan den och PD150 serien är ju att den har 25P och cinegamma. Sen finns det mer skillnader +/-men de två sakerna var skälet varför jag köpte den istället för PD150.

Skillanden mellan den och XL2 är att att den är billigare, dock så har XL2 äkta 16:9. Gammahanteringen tycker dock många att DVX100 gör bättre, men det är en ganska subjektiv upplevelse. Men kan ju tillägga att många Canonägare vill återskapa vad de kallar "pannylooken".

Ja den har 2 XLR ingångar.

Tillbehör finns en massa (typ allt), något speciellt du tänkte på?

Manuella inställningar, tja under filmning kommer du åt Fokus och zoom lätt. Även bländaren, dock lite pilligt att pilla med när man kör handhållen. Slutare justerar du i menyn, men du vill knappast ändra slutare under filmning.

Jo jag rekommenderar den, dock börjar Canon XH-A1 komma in som en farlig konkurrent. Finns dock vissa fördelar med DVX100 fortfarande. (Typ okomprimerat ljud, bättre ljuskänslighet)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...