Mats Selin Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 TIPS Hej, forskat litet i detta område och kom fram till följande: Alt 1. Instickskort till datorn, problemet här är stora datamängder samt en massa "småfix" gör att det blir nog ganska struligt. Alt 2. En DVCAM med analog ingång. Då kan den analoga videon direkt spelas in till DV format. Och jag kan konvertera allt mitt gamla analoga material en masse. Efter mycket efterforskning konstaterade jag att de flesta dvCAM inte har analog ingång, Men jag hittade 2 : Canon MV960 samt JVC HC96? Canonkameran kostyar under 4000Kr, så jag köper en sådan och kan konvertera allamina gamla Hi8 band :) Nu återstår bara att hitta ett rengöringsband till min gamla Hi8 kamera , sen är det bara att köra igång. Mats/ http://www.musitag.com 0 Quote
Pehrbau Posted November 13, 2006 Posted November 13, 2006 DVCAM är ett specialformat av DV och har inte något med analog att göra. Att sätta in ett kort i datorn för konvertering från och till analog kan vara struligt men fungerar bra. En annan variant är att köpa en extern box som konverterar analog video till DV som sedan går till datorn. När datorn är klar kan du köra tillbaka DV signalen till boxen och få ut analog video. Det finns ett antal sådana boxar på marknaden t ex Canopus advc 110 som kan det mesta. 0 Quote
Recommended Posts