Gå till innehåll

Gjuta i gelatin/ballistics gel


Shon84

Recommended Posts

Hej.

Jag ska gjuta av mitt öra för att ha som "provdocka" vid smyckestillverkning och funderar på hur jag bör göra. Jag vore väldigt tacksam för tips och recept (med ingredienser som går att få tag på i Sverige).

 

Gjutformen kommer att bestå av alginat och i den vill jag alltså då hälla nån form av gelatin eller ballistics gel för att få ett öra. Önskbara egenskaper vore en viss seghet, hållbarhet i nån månad, genomstickningsbart och återanvändbart (när jag stuckit för många hål i det).

 

Jag funderar på vilket recept jag bör använda mig av. Jag har hittat några recept på ballistics gel (nedan) som innehåller windergreen oil, som konserveringsmedel. Jag har aldrig hört talas det. Det kanske inte finns i Sverige. Finns det nåt annat jag kan använda?

Eller är det sorbitol/glyserol/gel-recept jag ska använda mig av i detta fall? Andelar: 100/100/20cl såg jag någonstans på denna hemsida.

Jag har förstått att vatten får det att krympa.

 

Jag har införskaffat gelatin bloom 280, glycerol och sorbitol. Men om det går att göra med billigare ingredienser vore det uppskattat. Zinkoxid har jag i form av pulver som man blandar oljefärg av - vet inte om det duger.

 

Kan jag på nåt vis göra formen permanent för att kunna gjuta nya öron vid behov?

Slutligen: måste jag ha sönder alginatformen för att få ut örat?

 

Receptförslag: How To Do Stuff: How To Make Ballistics Gel

 

MVH Agneta

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det låter som en basic avgjutning du ska göra. Se till att smörja in örat ordentligt med vaselin först bara, och ta helst hjälp av någon annan. Peta också in en bomullstuss längst in i örat, för det är otrevligt att få in alginat där, och kan till och med brytas av och vara krångligt att få ut.

 

Själv skulle jag nog gjuta upp själva örat du ska sticka i, med silikon (Platsil 10), fast gelatin enligt de recepten du pratar om går också bra. Blir dock mycket hårdare än du tror om du inte skummar upp det (det är en process som är precis vad det låter som - man vispar ner luft i det uppvärmda/smälta gelatinet precis som man vispar vispgrädde)

Om du väl fått fram ett uppgjutet öra - i silikon eller gelatin - så kan du göra en ny och mer permanent gjutform runt denna. Det gör du bäst med Ultracal 30/dentalgips som fungerar ungefär som vanligt gips, fast blir hårt som betong.

I denna gjutform kan du sedan framställa hur många öron som helst om du bara smetar in den med släppmedel typ vaselin mellan varje gjutning.

 

Finns väldigt många moment i den här proceduren, men om det är något specifikt du undrar över eller inte hänger med på så är det bara att fråga mer! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Hej.

Jag ska gjuta av mitt öra för att ha som "provdocka" vid smyckestillverkning och funderar på hur jag bör göra. Jag vore väldigt tacksam för tips och recept (med ingredienser som går att få tag på i Sverige).

 

Gjutformen kommer att bestå av alginat och i den vill jag alltså då hälla nån form av gelatin eller ballistics gel för att få ett öra. Önskbara egenskaper vore en viss seghet, hållbarhet i nån månad, genomstickningsbart och återanvändbart (när jag stuckit för många hål i det).

 

Jag funderar på vilket recept jag bör använda mig av. Jag har hittat några recept på ballistics gel (nedan) som innehåller windergreen oil, som konserveringsmedel. Jag har aldrig hört talas det. Det kanske inte finns i Sverige. Finns det nåt annat jag kan använda?

Eller är det sorbitol/glyserol/gel-recept jag ska använda mig av i detta fall? Andelar: 100/100/20cl såg jag någonstans på denna hemsida.

Jag har förstått att vatten får det att krympa.

 

Jag har införskaffat gelatin bloom 280, glycerol och sorbitol. Men om det går att göra med billigare ingredienser vore det uppskattat. Zinkoxid har jag i form av pulver som man blandar oljefärg av - vet inte om det duger.

 

Kan jag på nåt vis göra formen permanent för att kunna gjuta nya öron vid behov?

Slutligen: måste jag ha sönder alginatformen för att få ut örat?

 

Receptförslag: How To Do Stuff: How To Make Ballistics Gel

 

MVH Agneta

 

 

Risken med gelatin direkt i alginat, är att ytan inte blir bra då gelatinet påverkas av fukten i alginatet

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...