Gå till innehåll

Bildrörelse?


Recommended Posts

Tjena, en liten noob-fråga men..

 

Hur gör man om man har en bild som man vill ska röra på sig sakta i sidled?

Alltså, som om man hade varit på något ställe och filmat något, fast allt är ju självklart helt stilla (?)

Har just nu bara windows movie maker och Edius Neo (som verkar lite skum)..

Går det på något av dessa programmen, och hur gör man på andra program (det kanske är någon likhet) ?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom ingen svarat så gör jag ett försök.

 

För att bilden skall kunna röra sig utanför bildfönstret så kommer det att ske mot en bakgrund t ex svart eller en annan bild. Dvs du måste ha två videolager där det övre kan förskjutas i förhållande till det undre. Om det går att göra i moviemaker eller Edius Neo vet jag inte.

Jag använder själv Edius Pro version 5 och där är det inte några problem.

 

Jag brukar ibland när jag har en stillbild inlagd över en annan bild (rörlig eller fast) låta den röra sig långsamt en aning åt något håll eller också en långsam in- eller utzoomning beroende på sammanhanget.

 

I speciella program kan du också använda en mycket stor stillbild - kanske flerdubbelt mot bildformatet i video 720*576 - och panorera över den. I t ex Canopus Imaginate kan du göra detta och behålla videoupplösningen när du zoomar in i bilden. Det går normalt inte i en vanlig editor men förmodligen i AfterEffects.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...