Stella Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Jag frilansar lite grand som radio-journalist och nu vill jag skaffa mig en egen inspelningsapparat för intervjuer, miljöljud osv på "fältet". Det handlar alltså mycket om röster och mindre om musik. Det vore också skoj att spela in ljud separat till min miniDV-kamera och på så vis leka trådlös. Sedan synkar jag i Premiere. Jag har tittat lite grand här och i andra forum om undersökt Zoom H4, Edirol r-09, microtrack samt Marantz pmd 660. Har t ex hört ljudprov från Zoom H4 och tyckte att den tar upp grymt mkt andra ljud en just intervjun. Dessutom var puffskydd till de inbyggda elektreterna ett måste. Edirolen å andra sidan sägs ha mkt bi-brus och dessutom ENDAST 3.5 mic-ingång, vilket känns lite känsligt. Det är mycket värt för mig att köra på "vanliga" batterier (r6/aa-batterier), att kunna ansluta en extern mic är ett måste samt att ljuden blir i filer (wav/mp3) för att slippa realtidsintankning till datorn. Det talas om att maskinernas mic-preamps måste vara bra eftersom det annars kan bli mycket bi-brus. Vidare vore det intressant med en maskin som har uttag för extern mic men vars inbyggda mic låter så pass bra att man kan köra enbart med den/dem. Helt enkelt vore en PROFFSIG diktafon intressant. MEN - någon som vet en maskin som passar mina behov??? Tänker mig max 4-5 000 kr. TACKSAM FÖR SVAR! (gärna med ljudprov) mvh Stella 0 Quote
Christian van Caine Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 En maskin jag använder flitigt som ständig är vid min sida är en M-Audio 2496. Zoomen tyckte jag var...sådär. Inte jätteförtjust i Edirols R-01, men den är betydligt bättre än zoomen vad jag kunde bedömma i stundens hetta. Har man lite mer kosing att lägga så är Fostex FR-2 fantastisk, men jag har den aldrig mä ut för oplanerade inspelningar eftersom den är betydligt mer otymplig än 2496:an. ...till saken för mig personligen är väl att jag inte har kvar den FR-2:a jag hade heller just nu, men ska snart köpa en ny & i allra högsta grad egen en :-D Jag orkar inte skriva om allt jag per facto redan redogjort tidigare, så jag lägger en länk istället: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=10725 Kan inte säga så mycket om övriga maskiner eftersom jag inte verkligen jobbat med dom, men dom tre orsaker att jag valde som jag gjorde var för det andra att den har bra ljud, för det tredje att den är grymt portabel & lättarbetad, men framför allt att den har phantommatning. Tyvärr inte 48V dock utan bara 30, men det funkar fint till dom flesta mickar endå :-) 0 Quote
Stella Posted November 5, 2006 Author Posted November 5, 2006 Hej! Tack för ditt inlägg! Har några frågor: Är det alltså M-audios "microtrack 24/96" som du menar? Den har bara inbyggda batterier vilket gör att man inte enkelt kan ta med några extra AA-batterier och vad gör du när de inbyggda batterierna ger upp? Hur är det med mic-preampsen? Högt grundbrus? Exakt vad fick du för saker vid leveransen? MVH Stella 0 Quote
Jonyverse Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Jag har en Microtrack. Den fungerar riktigt bra. Man får med en stereomik som inte är helt värdelös om man bara skall spela in lite miljöljud. Jag rekommenderar att en riktig mik kopplas till om man skall göra ngt seriöst. Speciellt om man gör intervjuer eller speaker. Den är inte det mest lågbrusiga jag använt, men i jämförelse med merparten av alla videokameror är den lysande. Det går inte att byta batterier i den, det är ett inbyggt laddningsbart. Man kan ladda via USB-kontakten på en dator eller med en plupp i väggen. Man kan nog få den för lite under 4 laxar. 0 Quote
Recommended Posts