Gå till innehåll

Att komma ihåg!!!


Recommended Posts

Att komma i håg är att en film inte bör bestå endast av en massa special effekter utan det måste finnas en bra historia i grunden annars är det bara slöseri med film, utrustning och pengar. Jag kan komma på en massa filmer utan en massa special effekter som är hur bra som helst t.e.x Det Sjunde Inseglet, Jungfrukällan, Mitt Liv som Hund, Min store tjocke far, Midvintter Duell, Potatishandlaren Jag kan göra listan nästan hur lång som helst, men vad som sammanför dessa filmer är att dom inte innehåller Special effekter för 100.00 tals kronor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart att man inte behevör special effekter för att göra en bra film.

Men med specialeffekter behöver man inte alltid begränsa sina historier. De kan utspela sig på månen, i havet o.s.v

Vad jag säger är att specialeffekter behöver inte alltid vara en dålig sak heller, de behöver inte kosta så mycket nuförtiden heller..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Men samtidigt är det ju kul att exprimentera med specialeffekter, en dag kanske man vill bli någon som håller på med sånt. Om man lär sig gruderna och tycker det är kul kan man ju fortsätta i den banan, det kommer mer o mer specialeffekter, visst finns det många filmer som är bra utan. Men hur hade du gjort Sagen om ringen, Alien-filmerna utan några specialeffekter, jag måste säga "kämpa på alla specialeffekt-freaks" jag vill se nya talanger när jag sitter på ålderdomshemmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med om att digital teknik (effekter) kan befria berättandet ganska mycket.

 

Det är filmare med effekt-skräck som vi har för mycket av i detta land. Jag kan nämna ganska många svenska filmer som skulle tjänat mycket på att inkludera några "effekt-klipp". Då menar jag inte sci-fi / action filmer utan filmer där effekter kunnat användas för att visualisera sådant som inte är möjligt (ekonomiskt eller tekniskt) att bygga scenerier för. Exempelvis historiska Jerusalem som vi inte får se mycket av när pilgrimmerna reser dit.

 

Effekter är ganska ofta billigare än att bygga upp kulisser och miljöer som behöver visas på lite större skala, som hela stadsdelar eller landskap.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...