Jump to content

Färg i svartvitt - hur funkar det?

lilla_farbrorn

Recommended Posts

Jag har grubblat på en grej nu ett tag och kan inte släppa det. Jag tittade på dv-filmer nedbrända på dvd på storduk med digital projektor.

Filmerna jag tittade på var svartvita, men så upptäckte jag att när jag flackade med blicken, dvs tittade hastigt åt sidorna, exempelvis från kant till kant, så kunde jag se röda, gröna och blåa konturer runt motivet i filmen.

RGB tänkte jag så det kan inte vara lunchen jag nyss åt som var dålig. Någon som vet hur detta funkar? Jag menar.. hur kan en projektor projicera färger när allt som syns på duken är olika nyanser av grått/svart?

Jag lajade lite i photoshop och körde desaturate på en bild, sen flyttade jag RGB lagren separat och uppnådde samma effekt som jag såg på projektorn när jag rörde på ögonen.

http://img76.imageshack.us/img76/9023/uqtldhqvix5.jpg

Tycker fortfarande att det är konstigt. Hur beter sig RGB i en svartvit bild egentligen? Varför syns de när jag rör ögonen?

Det beror på det additiva färgsystemet. Bilden från en projektor är ju uppbyggd av ljusets tre grundfärger och att dessa träffar duken i olika våglängder. Träffas duken av samma mängd av rött, grönt och blått får man en gråskala, ända upp till vitt (max av alla tre färger) - så bilden innehåller alltid färger oavsett vad som visas (svart räknas inte som färg, eftersom det är brist på ljus).

Det är samma princip som att du kan få färgfoton från en svartvit film. Plåta motivet tre gånger med ett filter för varje grundfärg; rött, grönt och sedan blått. Lägg sedan ihop färgdifferensen av bilderna och vips har du färg.

Att du ser färgerna när du rör ögonen från kant till kant bör nog vara en del av ögats tröghet, men det är jag däremot väldigt osäker på.

Filmerna jag tittade på var svartvita, men så upptäckte jag att när jag flackade med blicken, dvs tittade hastigt åt sidorna, exempelvis från kant till kant, så kunde jag se röda, gröna och blåa konturer runt motivet i filmen.

Jag tror detta är ett vanligt fenomen hos lite äldre DLP-projektorer som kallas "the rainbow effect". http://en.wikipedia.org/wiki/Dlp

Men du säger att svart är brist på ljus.. så är det ju, men vad projicerar projektorn för att få duken svart om den bara har de tre grundfärgerna?

Ingenting. Men sedan är ju duken inte svart, utan oftast någon nyans av gråsvart. Biofilm är däremot alltid helt kolsvart eftersom positivet hindrar ljuset från att träffa duken (sedan tillkommer alltid repor som får ljuset att skina igenom lite i alla fall).

Illusionen att områdena är svarta beror helt på att alla tre färgerna tillsammans i full styrka blockerar ut så mycket av det vita ljuset att ögat, lurat av dom övriga mycket starkare ljusområdena, tolkar det som svart på samma sätt som en korrekt inställd kamera om man exempelvis fotar utifrån in i en grotta på sommaren, trots att grottan ifråga är väl så ljus inifrån sett. :-)

Sen vill jag iof minnas att bättre projectorer ska ha en separat svärta åsså, men det är inget jag skulle ta gift på.

Även färg-printrar tenderar skriva ut fullfärg i svärtan. Det är lika mycket att göra det svarta djupare & mer neutralt som att det ger möjlighet till fler & jämnare gråtoner.

Lätt irriterande att det inte är ett konkret val man kan göra. Jag brukar helt enkelt stänga av färgerna helt för att inte slösa bort färg i onödan när jag gör svart-vita utskrifter på min HP.

Just ja, en projector bör arbeta motsatt ett bildrör, där blir full färgstyrka svart & total färgbrist ger vitt eftersom lampan är konstant, till skilnad från ett bildrör där partikelstrålen är den enda (though kraftfulla) ljuskällan.

Dukar brukar väl by the way alltid vara väldigt vita med reflector-lager?

Nu blandar du ihop additiv och subtraktiv färgblandning.

Additiv färgblandning är när du filtrerar ljuset för att få fram färger (projektor, bildrör, solljus etc) då ljuset i sig självt innehåller alla färger.

Subtraktiv är det som används när man målar eller skriver ut från skrivare, tryckpress, kritor, målarfärg etc. Blandar man två färger får man en mörkare färg, därav kommer namnet subtraktiv.

Full färgstyrka kan omöjligt bli svart. Noll ljus är svart i en additiv färgvärld.

för att spinna vidare på Pace's inlägg:

additiv börjar från svart, alltså nedsläckt duk i det här fallet. Även om det låter knas. duken kan inte bli svartare än den är i omgivningens ljus. ju mer man belyser duken desto ljusare blir den;)

subtraktiv börjar från vit, som i tryck. där man har ett vitt papper och lägger på mer och mer färg för att få mörkare färger eftersom man går längre och längre från grundens vithet.

Additiv: RGB

Subtraktiv: CMYK (nu börjar metalFX komma in med en femte kanal där man blandar in ett färgämne för att få glansiga partier, men det är lite väl off-topic)

Det var det jag menade! Både film & video-projectorer är subtractiva, & bildrör additiva :-)

Jag talade inte om den teoretiska applikationen, utan den mekaniska.

Att duken framstår som svart beror inte på att den är det, utan att förhållandet ljus (projectorn) / Mörker (duken) är högre än vad ögat klara av att hantera dynamiskt, så resultatet blir en illusion av svärta. Ju mörkare rummet är & ju mindre ljusreflectorer, desto mörkare bild

Ögat ställer helt enkelt in iris, "bländaren", efter det starkaste ljuset.

Ögat har vidare en tröghet som gör att det tar flera sekunder innan ögat vill ställa om sig igen, & även omställningen tar en viss tid, så man har ganska gott om tid för black-frames & sånt även i en lokal med ganska mycket ambianceljus :-)

Har ofta fått frågan "men om man spelar upp det i dagsljus då?" när jag förklarat det.

Det ska man låta bli, enbart additiva projiceringar som verkligen klarar sånt.

RGB kan vara både additivt (bildrör) & subtractivt (printers exempelvis).

Malmsten, jodå. Släcker man ljuset så blir den svartare.

Färgen svart i sig går inte precis att göra vit eftersom en förutsättning för svärta är oförmåga att sprida ljus, medans vitt går att få svart enkelt genom att bara släcka luset. ;-)