Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Vi planerar att göra en dokumentärfilm som kommer att bestå av i princip tre moment:

1) Intervjuer i ganska tysta miljöer inomhus. (Här hade vi tänkt använda oss av en mygga på "intervjuoffret" så att han/hon kan tala helt ostört och en vanliga mikrofon i handen på den som intervjuar.)

2) Filmning utomhus av miljön. (Här hade vi tänkt använda kamerans egen mick.)

3) Intervju utomhus. (Här hade vi tänkt oss använda oss av handmikrofonen och använda den för både "intervjuoffret" och den som intervjuar.

Vi har planerat att hyra allting från Camrent, http://www.camrent.se/comers/pages/.

Det vi tittat på är:

* 1 x Sony DSR-PD170

* 1 x Mikrofon trådlöst

* 1 x Kamerastativ

* 2 x Extra stort batteri

* 1 x Vidvinkel Proffs

* 1 x Mikrofon för krävande intervjuer

* 6 x Mini-DV-band

Jag behöver expertråd kring den utrustning vi valt. Hade andra alternativ lämpat sig bättre? Direktlänk till tillbehören: http://www.camrent.se/comers/pages/showpage.jsp?page_cd=MAIN.PRODLIST&info_cd=add_videokamera&destination_cd=STO&country_cd=SE&prodtype1=CA9&prodcat_cd=h&pricetable=1

Så vad tycker ni? Ser allting bra ut? Vad behöver vi tänka på? Vilka nybörjarmisstag begås? Hur undviker man dessa?

Vidare undrar jag om Mini-DV-band ens passar i vår PD170 eller måste man köra på dyrare varianter?

Tack för hjälpen!

Posted

En av mina erfarenheter är att trådlösa mickar äter batterier på löpande band. Byt ofta, och håll minst ett öga på sändarens batteriindikator.

Posted
En av mina erfarenheter är att trådlösa mickar äter batterier på löpande band. Byt ofta, och håll minst ett öga på sändarens batteriindikator.

Låter förnuftigt. Mer att tänka på? Fler tips?