Gå till innehåll

Regionskod, bara för att jävlas eller?


jmalmsten

Recommended Posts

Jag har alltid tyckt det var skoj att region 2 är europa, sydafrika och japan. Men nu ryktas det om att det skall ändras så att japan kommer till usa på 1an... och att kodningen ska bli ännu värre att knäcka...

 

Det jag vill diskutera här är alltså Regionskod. Att NTSC och PAL skiljer oss åt kan jag gå med på, det grundar sig på elnätets standarder. Att man vill kopieringsskydda filmer förstår jag också... Men att sätta regionskod på filmer är för mig endast för att jävlas eller?

 

Här försöker man nämligen faktiskt köpa filmer i en växande fildelar-kultur. Jag har x antal filmer i hyllan som är r1 och r4. Jag köpte dom därifrån för att jag inte kunde hitta den någon annanstans. Men om man nu ponerar att det inte blir tillåtet att ha regionsfria spelare i framtiden (total hypotes hoppas jag). Då kan jag inte köpa dessa filmer utan att köpa en extra dvd-spelare för varje region...

 

Då ligger tankarna väldigt nära piratkopiering.

 

Frågan är därför, varför finns Regionskodning? Är det för att hindra oss att köpa filmer? Är det för att filmbolagen vill hinna planera släppen? Om så är fallet, och jag får nys om en nordkoreansk filmraritet som endast finns hos en kinesisk exportör i R3, så är ju inte chansen stor att den släpps i R2 i första laget.

 

Frågan är dock ganska filosofisk just nu eftersom regionsfria spelare finns. Men varför bry sig om att bygga in regionskodning när det inte behövs?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är på grund av att filmer släpps vid olika tillfällen i olika områden. De vill inte att man ska kunna köpa DVD:n från t.ex USA innan den kommit på bio i Sverige. Vilket indirekt gör det komplicerat att importera ovanliga filmer, men det ligger ju inte några direkta pengar i det för filmbolagen misstänker jag, så de struntar helt enkelt i det problemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde finnas entusiastspelare, som man inte behöver modda eller jiddra med. Det är ju inte mitt fel att de inte kan bestämma sig när och var allt ska släppas. Det liknar ju forna öst, i kontroll som liknar statlig kontroll. Men det är företagen som är nojjiga.

 

Jag personligen skiter i vad de bestämmer. Antingen gör de det hela tillgängligt. Annars finns det alltid någon annan som gör det och då förlorar de pengar.

 

Jag som har tänkt att försörja mig på att skriva drama har inte riktigt tid att vänta in serier, filmer tills de behagar få svensk distribution. Och att vara ignorant och inte se det kan vara riktigt illa, rätt var det är så plagierar man utan att veta om det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

regionkodningen är för att jävlas ja. Det är enbart för att förhindra parallellimport. Men, jag tycker det är förlegat i en globaliserad värld. Vi flyttar över hela världen, vi reser över hela världen. Min fru är från Mexico och vill se Mexicanska filmer hemma hos oss. Julen tänkte vi fira i Orlando och då kanske jag köper lite filmer. Nästa tjänsteresa blir till Tokyo och hittar jag en film till min portabla DVD-spelare kanske jag köper en film på flygplatsen så jag har nått att titta på, på flyget. Nästa gång jag åker till Mexico kanske jag vill ta med lite svenska filmer eftersom vi brukar stanna ganska länge.

Om samma påhitt skulle gälla böcker... Ja, ni förstår. Inte undra på att fildelning... ja vilket argument som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...