Gå till innehåll

Manus: Kärlekens Pris (8 sidor)


John

Recommended Posts

Synopsis: En äldre man och en yngre kvinna träffas på ettårsdagen till mannens dotters död. En historia om missförstånd och förutfattade meningar.

Manus: Kärlekens Pris

Utkast: 4 (Ny version http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15896)

 

Ge gärna lite konstruktiv kritik på denna.

 

tack på förhand.

 

P.s, finns en ny version längre ned.

Kärlekens Pris v4.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Överlag ganska bra, vet inte riktigt hur jag förhåller mig till slutet än bara. Måste fundera lite på saken.

 

Annars är det några stavfel du borde ta hand om, och en grej som jag tycker du ska ändra. Du skriver Vi hör Eli innefrån.... Bättre är om du skriver (O.S) vid repliken bara, för det bröt det annars så välskrivna.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Överlag ganska bra, vet inte riktigt hur jag förhåller mig till slutet än bara. Måste fundera lite på saken.

 

Annars är det några stavfel du borde ta hand om, och en grej som jag tycker du ska ändra. Du skriver Vi hör Eli innefrån.... Bättre är om du skriver (O.S) vid repliken bara, för det bröt det annars så välskrivna.

 

jon

 

Tack jon, jo jag hart märkt att det är lite slarvfel här och var, som jag ska rätta till, vet inte riktigt själv hur jag ska förhålla mig till slutet, eller jo jag vet hur jag tänkt men inte riktigt om det ska vara så, har fått lite uppslag här under dagen så jag ska fundera på dem.. När det gäller vissa stavfel så är det så att jag är dyslektiker och ser inte vissa saker som jag missar med rättstavningen och så, vore trevligt om nån kunde peka på lite felstavningar i manus. Jag lovar att inte bli arg;)

 

Någon som har något annat att säga så hojta till.

 

Tackar vänligast.

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar manuset och tycker karaktärerna känns som människor av kött och blod. SKulle kunna bli en bra kortfilm.

 

En petdetalj: "Hej" på italienska stavas "Ciao".

 

Tack, det värmer verkligen. Ska genast stava Ciao rätt. Tack för påpekandet:) Läs gärna den nyare versionen här uppe..

 

/Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var kul att få läsa ett manus med bra format och stavning. (Inte alls så många stavfel som många andra svenska manus.) Dessutom är den nya versionen klart bättre än den gamla. Mer konflikt, mer handling istället för dialog, och handlingen känns tajtare, utan för många lösa trådar. Däremot undrar jag varför Lennart har förlorat jobbet. Det verkar inte ha något med resten av handlingen att göra.

 

Okej, några kommentarer scen för scen:

 

Scen 6: Eftersom jag inte tycker det är nödvändigt för handlingen att Lennart har förlorat jobbet, så tycker jag att denna scen är onödig.

 

Scen 9: Först tyckte jag att damen i butiken var helt sjukt konstig, och det är hon. Sen tyckte jag det var skitkul att hon var så absurt otrevlig mot sin kund. Du skulle kunna fortsätta det absurda temat med kyparen i slutet, som gärna kan vara mer otrevlig, och gärna även han använda ordet snuskgubbe, kanske som skällsord när Lennart springer iväg? Men är telefonsamtalet med Peter nödvändigt? Vill du visa att Elinor har en pojkvän eller vad är syftet?

 

Scen 10: Denna scen kan du stryka, eftersom det inte händer nåt vettigt här. Vi har redan fattat att de är i en dyr butik.

 

Scen 12: Ta bort fr.o.m. Elinors sista replik. Man fattar ändå när du klipper till restaurangen.

 

Replikerna i slutet av scen 13 är konstiga. Antagligen orbehandlingsfel.

 

Det var allt för mig. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Vilcans för den trevliga feedbacken:)

Tanken med att han har förlorat jobbet är att knyta samman dem redan innan de träffas, mer en Tema sak än en hanlingssak, jag behövde även ett sätt att få Lenart extra hjälpsam, men det kanske är så att det inte behövs, ska se över det lite extra.

 

Ska även tänka på att göra kyparen mer otrevlig, det kan nog bli riktigt bra:)

 

Anledningen till varför scen 10 är med är för att ge en viss hint av att Lennart egentligen inte har råd, men att han gör det ändå för att vara snäll.

 

Klippa bort sissta repliken i scen 12, kan nog vara ett bra grepp. ska kolla in på det också.

 

Tackar så mycket. all hjälp är bra hjälp, sn kan jag inte lova att jag följer alla råd.

Men hjärtligt tack och om ni komemr på nått mer så säg till:)

 

Telefon pratet med Peter var en räst sen en tidigare versin då Saras pojkvän hette Peter. Me ndet är borta i nästa version..

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du blir hatad av tjejerna. Det tyder på att du gör något rätt i alla fall. :-) Elinors beteende är trovärdigt. Intressant att hon går från att bara vara irriterad till att mer och mer målmedvetet utnyttja situationen. Idag lyssnade jag på en radiodokumentär om två tonårstjejer som brukade lura av män, helst äldre, pengar och sprit genom att spela på sin kvinnlighet. Dokumentären finns här. Den är från 1985, men beteendet lär finnas kvar.

 

Däremot är Lennarts beteende lite svårt att förstå. Om han är kåt på henne bör det framgå tydligare. Annars måste han ha något annat bra skäl till att göra som han gör. Skuldkänslor? Arbetslösheten är inte ett bra skäl, snarare tvärtom. Varför skulle man bränna en massa pengar om man just fått reda på att man förlorat jobbet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har åckså tänkt på Lennarts motiv, funderar på att han har skuldkänslor över någon dotter eller nått sånt.. Men är inte riktigt säker.

 

Vad tror ni?

 

Vilcans: Intressant intervju.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej jag har provat lite andra grepp med historien, det finns säkert lite fel och brister här och var.

Men säg gärna vad ni tycker kan bli bättre i historien.

 

Lennart har inte längre förlorat jobbet. Plus, några nya scener.

 

Tog bort den som låg här. Finns en nyare längre ned:)

 

Tack

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker den var intressant, men du får gärna lägga in flera lager i berättelsen, till exempel mera varför både Elinor och Lennart gör som dom gör. Till exempel, inte bara vill ligga med honom för pengarna utan även något annat, och även något mer från honom.

 

Sen förstår jag inte riktigt hur scenen när Elinor "ramlar i bordet" eller hur det var ska se ut. Utveckla? Intressant ämne vilket som!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, nu fick den lite mer djup. Början är lite onödigt komplicerad tycker jag dock, och bygger på sammanträffandet att Lennart och Elinor stöter på varandra en gång till. Du kan ju istället låta Lennart nästan köra på Elinor, hon ramlar, och han hoppar ut och börjar hjälpa henne.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker manuset är bra, ser ut som att du tagit till dig kritiken från förut. Det enda jag skulle vilja säga är att titta över stavningen. till exempel:

 

Manus --- Rättstavat

Sitter på knä framför en gravsten hon gråter --- Sitter på knä framför en gravsten, hon gråter

Han snurra nervöst ett par bilnycklar --- Han snurrar nervöst ett par bilnycklar

Tittar ned på gravsten drömande --- Tittar ned på gravstenen drömmande

Gnislar --- Gnisslar

Vetskrämda --- Vettskrämda

lysses --- Lyses eller Lyser

 

Och detta är bara första sidan.

 

Edit: läste resten av tråden nu och såg att du var dyslektiker. Hade gärna rättat resten av manuset också, men idag är det knappt om tid och sedan så var jag ju tvungen att skriva av eftersom manuset inte var i word;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det var kul att läsa denna förbättrade version. Det ser bra ut, men jag har lite småkommentarer och ett förslag på en lite större förändring i början av manuset. Som vanligt kan du ignorera allt jag säger. Konkreta förändringsförslag är bara förslag såklart, och du kan säkert komma på något bättre.

 

s. 3

 

Det är lite klyschvarning på att hon sjunker ihop mot väggen här. Finns det något annat sätt hon kan reagera på?

 

s. 4

 

Fredrika mimar att föräldrarna är döda. Känns som ett lite tråkigt sätt att berätta det på. Det är lite "tell, don't show" utan att det sägs med uttalade ord.

 

s. 6

 

Lennart går in hos guldsmeden, och i scenen därefter åker han plötsligt bil. Jag vet inte, det känns som ett lite konstigt tidsklipp eftersom han just lämnade bilen och att det egentligen inte händer något i scenen utanför Pink Pussy Cat.

 

s. 11

 

Jag tycker scenen när Lennart springer ut från restaurangen inte känns riktigt tillfredställande. Han springer ut och lutar sig mot väggen och kippar efter andan, tillsammans med flashbacks från olyckan. Känns lite tomt på handling. Kan han ha något mål istället för att bara komma ut från restaurangen? T.ex. att han känner väldigt starkt att han vill sätta skylten på graven just då, och kör alldeles för fort genom stan med tårfyllda ögon och flashbacks i huvudet tills han kommer till kyrkogården.

 

Okej, sen är det en annan sak jag funderar på. Nu är det dessa scener i början (jag numrerar dem här):

 

1. INT. LENNARTS BMW (s. 2)

Renate tröstar lite.

 

2. INT. TRAPPHUS (s. 2)

Sara flyttar.

 

3. EXT. STADSGATA (s. 3)

Renate hoppar ur bilen, säger "hämta skylten".

 

4. INT. ANNAT CAFÉ (s. 3)

Elinor tigger pengar av kompisarna.

 

5. EXT. STADSGATA

Lennart går in i guldaffären.

 

6. INTERCUT

Kollisionen.

 

 

Som jag nämnde ovan så är klippet mellan scen 5 och 6 lite konstigt. Och så tror jag man kan stegra dramat genom att byta plats på caféscenen och trapphusscenen. Och så lägger du in en scen där du förklarar att Elinors föräldrar är döda. Såhär alltså:

 

1. INT. LENNARTS BMW (s. 2)

Renate tröstar lite.

 

4. INT. ANNAT CAFÉ (s. 3)

Elinor tigger pengar av kompisarna.

Denna scen måste naturligtvis ändras så att Elinor inte nämner att Sara har flyttat. Hon kan ha pengabrist ändå, p.g.a. hon sa upp sig från jobbet. Detta är ett bra tillfälle att låta publiken lära känna Elinor lite mer. Scenen har alltså två syften: Visa hennes pengabrist + fördjupa hennes karaktär. Och ta bort mimandet.

 

3. EXT. STADSGATA (s. 3)

Renate hoppar ur bilen, säger "hämta skylten".

 

2. INT. TRAPPHUS (s. 2)

Sara flyttar.

Detta ökar dramatiken eftersom det förvärrar Elinors pengabrist.

 

5. EXT. STADSGATA

Lennart går in i guldaffären. Scenen är dock fortfarande lite onödig och bara till för att antyda temat gubbe/ung tjej. Kanske ska den bort helt och låta Intercutten börja med att han kommer ut ur affären?

 

X. INT. LÄGENHET

Förklaring av att föräldrarna är döda.

Ett beprövat knep (om än lite slitet) är att låta henne ta upp en fotoram med föräldrarna. Då kopplar publiken, det behöver inte sägas (eller mimas).

 

6. INTERCUT

Kollisionen.

 

 

För övrigt tyckar jag att Lennart fortfarande är den mer otydliga karaktären. Du har hittat Elinor, men Lennart skulle du kunna förtydliga i scenerna med honom och Renate. Dessa scener känns lite för mycket som utfyllnad för att få till tidsklippen mellan Elinors scener.

 

Det var allt för idag. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...