Gå till innehåll

Mänskliga rättigheter...


Marsupilami

Recommended Posts

En liten fråga till er som varit med ett tag och sålt en film eller två..

 

Om jag filmar något ute bland vanligt folk, kan röra sig från allt mellan att vandra genom centrum med kameran igång och fånga upp folk helt slumpmässigt till att filma en specifik persons framfart, vad gäller då?

Har jag full rätt att göra detta och sedan använda materialet i en egen produktion utan risk för rättsliga efterföljder eller måste alla som finns med på bild godkänna detta om jag inte vill riskera något?

 

Är det skillnad på dokumentärfilm och spelfilm i den här frågan?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar du på allmän plats (t.ex. ett torg) är det lugnt. Du får filma vem du vill, men du bör nog ändå fråga någon innan du springer efter dem med en kamera. Själva filmandet är inte olagligt men du kan ju åka dit för ärekränkning eller nåt sånt beroende på vad du gör med materialet.

 

Filmar du inne på något privat ställe måste du ha ägarens tillstånd.

 

Om polisen vill kan de nog ta bandet ifrån dig, men de får INTE förstöra det. Du ska kunna få tillbaka det efter en rättegång om du vinner målet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...