Jump to content

Vad tror ni om en HDR-HC3?

Film smurfen
 Share

Recommended Posts

Tror ni att det är en bra kamera?

Är 1440 x 1080 hdv bra upplösning? Undrar ifall det är nåt att satsa på. Va på Onoff idag och kållade på en sådan kamera.

//Film smurfen

Ja eftersom det är samma upplösning som Star wars episod 2 samt Den tredje vågen så är den nog tillräcklig.

Problemet är att bara för att formatet har den upplösningen så kan inte kameran per automatik spela in i maxupplösning.

Min brorsa var på väg att köpa samma kamera, men då det inte var så bråttom så väntar han på Sonys nya AVCHD kamera som kommer.

Läste en sida. Den spelar in med 1280 x 720 i upplösning. Det borde vara bättre bild än i en Dv-kamera. Och så står det att den kan spela in med äkta (rätta mig om jag har fel) 16:9 format, LCD skärmen är vartfall 16:9.

Fast nu gäller det ju att hitta kommentarer kring kameran, av de som använt den. (Jag babblar nog mkt).

• 1 month later...

Hejsan, har skaffat en sådan, och jag måste säga att det blir grymmt, jag är mycket nöjd, filmade med en XL1 förut, nu med HDR-HC3, och bilden blir bättre, visst har man inte samma manuella inställningar på HC3 men det fixar man i redigeringen ist, tänk på att HDV är tungt att redigera, så din dator måste va ganska kvickk!

Tjo hej, Köp den!

Läste en sida. Den spelar in med 1280 x 720 i upplösning. Det borde vara bättre bild än i en Dv-kamera. Och så står det att den kan spela in med äkta (rätta mig om jag har fel) 16:9 format, LCD skärmen är vartfall 16:9.

Fast nu gäller det ju att hitta kommentarer kring kameran, av de som använt den. (Jag babblar nog mkt).

Den filmar 1440*1080 50i och visst det är bättre än miniDV upplösningsmässigt.

Men kom ihåg att detta är en spec som inte säger hur bra bild kameran ger. Specmässigt ger ju alla miniDV kameror samma bild då alla filmar 720*576 50i men visst så ser vissa kameror bättre ut än andra. Bra bild är inte enbart upplösning.

Lägg även till det att skall du enbart titta på DVD så kan du enbart se 720*576 ändå i dagsläget. Så den där extra upplösningen hjälper dig inte.

Men vill man ha en HD videokamera för hemmabruk så är nog HC3 den mest prisvärda kamera jag kan hitta just nu. Filmar man t.ex. sin unges uppväxt kanske man vill ha ha det i HD för för att det kommer vara framtidens format.

Hejsan, har skaffat en sådan, och jag måste säga att det blir grymmt, jag är mycket nöjd, filmade med en XL1 förut, nu med HDR-HC3, och bilden blir bättre, visst har man inte samma manuella inställningar på HC3 men det fixar man i redigeringen ist, tänk på att HDV är tungt att redigera, så din dator måste va ganska kvickk!

Tjo hej, Köp den!

Hehe, det är det jag kanske skall göra. :) Asså när jag fått ihop mina pengar. Och tack för "det är tunkt att redigera" varningen.

Ja eftersom det är samma upplösning som Star wars episod 2 samt Den tredje vågen så är den nog tillräcklig.

Kan nog nästan sätta min högra stortå på att Episod 2 inte spelades in i HDV-upplösning, Tredje vågen vet jag iofs ingenting om, men en film som Star Wars spelas nog garanterat inte in i 1400x1080.

Är det överhuvudtaget "vanlig" HD så är det nog åtminstone square pixels dvs 1920x1080. Att HDV-upplösningen sedan är fullt tillräcklig är en annan femma.

Tråkigt Robin om din stortå, hoppas du inte kommer sakna den allt för mycket...

Star wars spelades in i HDCAM med "en" Sony F900. HDCAM är 1440*1080 med chroma på 480*1080. Så specmässigt är luminansen den samma som HDV, men inte chroman.

Betyder det att Star wars 2 hade HDV upplösning? Svar ja (luman). Betyder det att Episod 2 har samma upplösning som den valfri HDV kamera ger? Svar nej. För ingen HDV kamera är så bra som F900 är. Formatet ger 1080 linjer. Men praktiska upplösningen är ca 1000 linjer. På dagens HDV kameror ligger det på ca 600-700.

Sen spelades star wars in på square pixels 1920*1080 men HDCAM formatet är bara 1440*1080 med pixel aspect ratio 1,3333.

Episode 3 spelades däremot in på F950 med HDCAM SR som är 1920*1080 4:4:4.

Så i slutändan vad formatet klarar av och vad kameran kan ge är två skilda saker.

Nädå, stortår är bara i vägen ändå, så jag är glad att få bli av med den ;)

Men jag tycker fortfarande att jag hade lite rätt iaf om man ser till att dagens HDV-kameror spelar in interlaced, där förlorar man ju egentligen halva upplösningen på en gång.

Men samtidigt så spelar ju upplösningen inte så stor roll om själva kameran inte är tillräckligt bra för att ta tillvara på den. Dagens HDV-kameror gör det inte anser jag. Däremot en kamera som den dom spelade in Episode II med är ju som du säger, väldigt, väldigt bra, och skulle säkert producera bättre bildmaterial än en HDV-kamera även om den skulle spela in i SD-upplösning.