Gå till innehåll

Rättigheter...


farlig

Recommended Posts

Jag vill få klarhet i detta med rättigheter till musik. Jag har läst att om låten utgavs för mer än 70 år sedan så är det okej att använda den hur man vill? Stämmer detta, eller är det så att det är 70 år efter artistens död som man kan använda musiken?

 

Därmed undrar jag också, om jag låter någon spela ett klassiskt musikstycke(dvs nyinspelning), är det okej att använda det då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här har jag flr mig att det är:

 

70 år efter upphovsmannens död blir ett verk fritt. Det innebär att ett motiv eller inspelning får användas utan att man måste betala för det. Du får alltså göra en nyinspelning på en Chopin-låt till din film, men du får inte använda en nyinspelning som någon annan har gjort eftersom DE har copyright på SIN inspelning.

 

Däremot får man i sverige använda sig av copyrightat material ibland, i s.k. konstnärligt syfte. Det får då inte vara någon stor eller betydande del av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

De undrar jag, men de vore bra om de var så ska höra med STIM på måndag. Såg på deras hemsida o deras regler var så offantligt hårda. En butik får inte ha på en radiokanal utan att behöva betala STIM-avgifter så länge kunderna hör. All offentlig spelning måste betalas. Låter sjukt. Först ska radiostationen betala sen ska butiken betala för spelningen av den. De hade docj varit förståeligt av spelning av CD, men radio har de gått lite för långt.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Ni har rätt angående verkets rättigheter.

 

Gällande inspelningar så blir de fria efter 50år. Det är därför man kan höra fler och fler låtar som använder gamla blues-musiker och liknande (Någon hört Moby sjunga mycket själv?).

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...