Jump to content

Trötta på j*vla ebay-bluffar?

Danell
 Share

Recommended Posts

Tja.

Nu är jag så jävla trött på alla ebaybluffar som säljer sina fina kameror för typ inga pengar alls.

Hur glad blir man inte när man hittar en Canon XL2 för 5 000 eller mindre men så kommer det vanliga meddelandet: Our records show that you placed a bid on this item. We removed this item from the Site and cancelled your bid because it appears that the seller's account has been compromised and used by an unauthorized third party.

Men mailar man dem och ber dem göra köpet genom Paypal som de sagt att de vill göra, men nej nej! Nu vill de självklart göra affären via Western union vilket är säkert som ett as!

Är ni inte lika sura som jag är?

Vart fan kan man hitta en bra kamera för de pengarna?

Tyvärr vet jag redan svaret själv... det finns inte

Jag håller med om att eBay är ett mänsklighetens gissel.

I juli blev jag nästan blåst på 6000:- av en tomte som påstod

att han hade fin-fina VM-biljetter. Det var innan jag visste

att

1) det är pisslätt att kapa ett eBay-konto så att det ser ut som

att du har fått goda omdömen som säljare

2) Western Union = kiss ur money good bye

Jag håller mig miltal från ebay, annars kommer jag att bli blåst en dag har jag en känsla av. Min kompis köpte ett katanasvärd. Han skickade pengar men fick inget svärd. De påstod att han inte hade skickat pengar, sedan försvann de. Det handlade inte om en så stor summa, men det visar att det ändå väldigt lätt hänt.

Danells beskrivning är en exakt beskrivning på hur en blåsning av första klass ser ut. Det finns inga kameror eller andra grejor sådär billigt. Western Union är inget blåskonto, det fungerar (när man vet vem man skickar pengarna till). Tyvärr fungerar det också fina fisken för den som vill luras, så bara nämns Western Union så är bara det ett tecken på att dra öronen åt sig. Nästa blåsning är om man lagt ett bud och man senare får erbjudande att köpa prylen utanför auktionen för vinnaren har backat ur. Alla email ser helt autentiska ut, så det är lätt att bli lurad. Men det är inte bara kameror. I motortidningen Wheels står det om folk som ropat in en amerikansk 50-tals bil för 200000 och skickat pengar med western union. Nån bil kom inte.

Ebay borde fixa sitt system, går visst att stänga av så att ingen kan

läsa ens omdömen har jag märkt. Verkar även som det går att

byta ut sin mailadress som är kopplat till paypal genom ebay

så att det ser ut som man inte betalat till rätt person.

Kul att handla där ändå fast det är en massa cpn där :P

Jag har inte samma erfarenheter av eBay. Jag har handlat väldigt mycket, både i USA som Tyskland och har bara blivit blåst en gång på €15,-.

Men visst, man måste se upp och verkligen kolla om det verkar vettigt innan man lägger ett bud.

Ibland har jag haft problem med att man inte velat ta PayPal trots att det stått så i annonsen men då har jag skickat en utbetalning från Plusgirot.

Några gånger har jag blivit avstängd av säljare i USA därför att de bara säljer till USA men numera mailar jag och berättar hur dom skall göra så är det inga problem.

-Per

Jo men det jag menar är att det är så många som retar med billiga fin fina kameror men de jävlas bara och man blir SÅ förbannad!!!!
Jag anser ju iofs att det inte är särskilt nödvändigt att reta upp sig på sådana annonser. Om man tror att man ska hitta en tokfin kamera i nyskick för ynka 10-20% av nypriset som sedan säljs av en seriös säljare så får man leta till dödagar. Varför bryr man sig ens om att bli irriterad på dessa bluffannonser? Tror man att det finns idioter där ute som verkligen har kameror av den värre kalibern och som helt och hållet har misstolkat deras värde? Eller tror man att man ska hitta en måste-bort-pga-att-kameran-tar-för-mycket-plats-annons? Hur ofta händer det egentligen?

Jag tycker att den här tråden förtjänar att bli dagens i-landsproblem. :)

Tja, jag sålde nyss vår gamla bil. En annons på blocket med prislapp 11000 spänn, bild, och lista på bra saker och några lite sämre saker. Samma dag hade jag bud på bilen på 2-4 tusen spänn via sms eller email. Utan att ha sett bilen. Vem är så korkad att de prutar redan innan de sett bilen? Kan de inte läsa?

Så min slutsats är att det kryllar av blåsare som försöker vad som helst.

(jag fick 11000 kronor utan prut)

Självklart är detta veckans i-landsproblem!!!

Men när man är på ebay eller liknande å letqar efter t.ex en skärm. Man hittar inget och bestämmer sig för att bara säöka på orden: Canon Xl-2, eftersom det är den absoluta kameran. Plupp, och det kommer upp en annons för en sådan med prislappen 3000Kr. Hjärtat hoppar till, adrenalinet pumpar... Man klickar in och, en en gång, finner man: Bjud inte på denna utan maila mig så kan vi göra en säker deal med ett köp nu pris.

AHHHHHAHAHAHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den lilla sekunden av lycka förvandlas till 10x mer ilska.

Jävla as!

Hjärtat hoppar till, adrenalinet pumpar... Man klickar in och, en en gång, finner man: Bjud inte på denna utan maila mig så kan vi göra en säker deal med ett köp nu pris.

He-he-he... exakt så gick det till när jag hittade fin-fina kategori 1-biljetter

till fotbolls-VM-finalen för ynka 7000 bagis. Man vill så gärna ha dem, att de mer sansade delarna av ens hjärna kortsluts fullständigt.

Plupp, och det kommer upp en annons för en sådan med prislappen 3000Kr. Hjärtat hoppar till, adrenalinet pumpar...

Den lilla sekunden av lycka förvandlas till 10x mer ilska.
Det jag menar är, varför ens bry sig när man innerst inne vet att en XL2 med prislappen 3000 kr helt enkelt inte är realistiskt? :)

Förra året satt jag dock och letade en XL1 på ebay och jag hittade en där säljaren faktiskt verkade helt seriös. Annonsen hade inget gemensamt med alla (och då menar jag en uppsjö) bluffannonser jag hittade. Den hade till och med någon defekt på lampan enligt säljaren. Den låg på drygt 5000 kr och det tyckte jag var ett trevligt pris så jag la till annonsen på favoriter för att kunna bevaka den varje dag tills den tog slut. Det var tre dagar kvar tror jag. Den gick till slut för 13 000 kr innan det var klart. Även om det kanske inte var ett sånt tokigt pris heller så var det på tok för mycket för mig.

Så det finns seriösa säljare också, men då kan man absolut inte förvänta sig att få något så löjligt billigt som under 10% av nypriset.

Mja, det finns ju skickliga bluffmakare också. Vi har ofta livliga diskussioner på jobbet om tex email som ser ut som de kommer från banken, där man uppmanas skriva in sina kontouppgifter och pinkoder på en hemsida som ser likadan ut som den äkta sidan. Många tycker att man får skylla sig själv, men jag är inte så säker på det. De email på tex dålig svenska kan säkert lura dem som inte har svenska som modersmål, eller så är man helt enkelt så skicklig att det inte lätt går att se att det är lurendrejeri. Dock tror jag en del gärna vill bli lurade. Men så är det inte heller. Det är när adrenalinet rinner till som huvudet slutar fungera.