Jump to content

Installation av hårddisk

lilla_farbrorn
 Share

Recommended Posts

Här kommer ett jäkla långt inlägg, just för att personen som eventuellt har lösningen ska få så mycket information som möjligt och därmed få lättare att hjälpa.

Har nyligen köpt en hårddisk av märket Maxtor på 300 GB och har stora problem med installationen av denna. Hårddisken är inställd som slave, alltså utan bygel på jumpern, och kopplad på samma sladd som min masterhårddisk.

Dator: DELL Dimension 4550

Service Pack 2

BIOS nyligen uppgraderat

http://img223.imageshack.us/img223/2981/dator1cq9.th.jpg - - - - - - - - http://img148.imageshack.us/img148/9987/dator2ox9.th.jpg

Parallellkopplingen* - - - - - - - Jumperinställningarna

(Den översta disken ärden som är ny.)

* Strömsladden ser man hur den är kopplad, men den grå breda är kopplad som nedan

| - - - - - - - |

| master | |slave |

Master ligger alltså ytterst.

I setup-inställningarna (F2) innan windows xp startar hittade datorn hårddisken till en början och jag partitionerade med windows diskhanterare. En partition blev 80 gb och den andra blev 200 gb. Av misstag råkade jag starta formatering av båda partitionerna samtidigt. Jaja, tänkte jag, det rullar ju på och så gick jag och glodde på tv. En stund senare kom jag tillbaka och ett felmeddelande talar om "Formatering avslutades ej".

Nu börjar helvetet. Jag startar om datorn och nu hittas varken min ordinarie eller nya hårddisk. Jag går in och kontrollerar att det står "Auto" i inställningarna (F2). Startar om igen. Och igen. Nu fungerar det efter ett antal försök. (Helt slumpmässigt alltså, jag gör ingenting)

Jag lånar Partition Magic 8.0 efter att ha hört att det ska vara en höjdare. Installerar, Startar och börjar formateringen av mina två redan skapade partitioner. 80 gb-partitionen går bra. Men den andra på 200 kraschar (Formateringen slutfördes ej) Datorn är helt låst nu och jag får trycka på reset-knappen.

Nu får jag upp ett meddelande där det står nåt i stil med konfigurationsfel, startdisken kan inte hittas, bla bla. Det enda jag kan göra är att stänga av datorn. Jag sätter på den direkt igen och nu fungerar det, först hittar den bara min masterdisk men jag trycker bara "försök igen" och plötsligt fungerar det.

Nu kan jag inte gå in på Partition Magic 8.0 utan att datorn fryser totalt. Startar om datorn, samma problem med att jag inte hittar diskarna fortskrider. Efter 5 omstarter är jag inne i XP igen. Läser om 137-GB-spärren som finns och efter guide på internet installerar jag BIOS-uppdateringen och Partition Magic på nytt. En ny formatering påbörjas och till min stora glädje slutförs den också(100%).. trodde jag. Felmeddelande: Error #514

Googlar lite och i denna tråd "http://hardware.mcse.ms/message78327.html" får jag veta att jag måste ladda ned "Maxtor Big Drive Enabler" och lätt som en plätt tankar jag den från Maxtors hemsida.

Här finns en tråd om samma problem (#514) http://www.anetforums.com/posts.aspx?ThreadIndex=32032 men det verkar gälla Windows NT och 2000. Men eventuellt kan den kanske hjälpa er att hjälpa mig.

Hur ser det ut nu då? Jo. Nu är det enbart konfigurationsfel som gäller. Med nya hårddisken i kan jag inte längre starta windows XP, trots att F2-inställningarna (är det BIOS?) är inställda på Auto så slutar det med ett felmeddelande.

Någon som ser vad jag missat? Eventuellt är det moderkortet som krånglar, men jag vet inte var jag uppdaterar det. Måste jag byta kort eller finns det mjukvara som fixar mitt problem?

Är disken ny? Funkar datorn utan den nya disken? Gå tillbaka till affären och säg att den nya disken verkade trasig när du fick den. Du får det inte att funka. Säg inget om vad du kucklat med. Det var så när du öppnade kartongen. Du vet ingenting. Vad konstigt?

Finns ingen anledning att spendera så mycket tid i onödan.

Jo, jag läste också om den. Men BIOS-uppdatering i kombination med (minst) XP SP1 borde fungera. Intel Application Accelerator behöver du senaste versionen av om du har det installerat (är väl Intel-kontroller på det där moderbordet?), gamla versionen klarar bara av 28 bitars addressering.

En del BIOS:ar kan låglevel formatera en hårddisk, se om du kan göra det för att starta på nytt, för det kan hända att disken har fått en struktur som XP inte riktigt klarar av att förstå sig på. Annars kanske man måste boota från någonting som klarar av lustiga diskstrukturer och dona det på det sättet. (Klarar XP av det i felsäkert?? eller nått sorts recovery mode? nån som vet?)

Lågformatering tar lång tid. Jag har inte sett det på åratal. Skulle förvåna mig om inte en fdisk-program från en linuxdistribution klarar att ta bort partitionerna och formatera disken. Fdisk brukar klara att trolla bort de mest mystiska filformat inklusive FreeBSD och CP/M.

Men eftersom disken är ny envisas jag med att spela dum i affären.

Linux-skivan är inte så svår. En linus-nisse kan säkert hjälpa till att tillverka en diskett eller liknande son bootar och som har fdisk. Cch sen är det bara att läsa innantill som vilket windows-utility som helst. Nu har jag inte lekt linux sen redhat 6.0 men jag erinrar mig att det låg med en startdiskett med (linux-)fdisk i paketet.

Ja, kanske problemet upprepar sig, men det kanske Dell kan hjälp till med? Om det är ett vanligt fel finns säkert en knowledge-databas att söka i både sig DELL, Microsoft, och Maxtor. Kanske är problemet löst iom BIOS-uppgraderingen, men disken är korrupt? Jag tänker inte leta, men det är var jag skulle kolla om det vore jag som hade problem. Efter 20 år som systemingenjör letar jag inte längre fel, utan klagar hos leverantören. Eller letar på internet på sin höjd. Tar det mer än en dag att leta, så klagar jag hos den som fick mina pengar och de får lösa problemet eller ge tillbaka pengarna. Säg att lilla_farbrorn skall leverera en musikvideo till kund nästa vecka på fredag?

Leta gärna om ni tycker det är roligt, men ring eller besök leverantören och klaga. Det eviga svaret på "vad har ni gjort med disken?" är "jag har inte gjort nånting". Leta medan ni väntar på svaret.

Jag minns fortfarande när El-giganten vägra bytade min dotters MP3-spelare på garantin för att de hävdare att hon inte stoppat enheten nere vid klockan, och menade att det var handhavndefel som pajat MP3-spelaren. Efter en intressant ordväxling fick vi en ny spelare på garantin, men ville ha mellanskillnad för priset hade ju gått upp sen vi köpte spelaren. De fick ingen mellanskillnad heller.

"With the 4550 model, BIOS version A04 or later provides 48-bit LBA support for hard drives larger than 137 gigs." (efter ca 1 minuts jobb ;))

Vilket innebär trasig disk eller korrupt partitionstabell. Jag är linux-nörd om det behövs en sån. Om man är systemingenjör har man nog blivit lite mer less på problemen än när man är hemanvändare :) Själv har jag aldrig kontakat försäljaren förutom när jag faktiskt får trasig hårdvara (och har verifierat att den är trasig). Fast då är jag ju tämligen envis.

Har uppdaterat senaste versionen av Intel Application Accelerator nu och min BIOS är version A08.

Dock inga framsteg. Det konstiga är att min dator hittar hårddisken i F2-menyn. Primary Drive 1 (Harddrive 300 GB).

I vanliga XP kan jag inte starta datorn, dock i felsäkert läge om jag väntar ett litet tag. Vid uppstart hittar datorn ny maskinvara. Maxtor Diskenhet.

Jag provade jag att lägga in en fil i den partition som fungerade att partitionera(80 GB), och som låg under Den här datorn, men "BING" och så blev det blåskärm.

Felmeddelande: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Kontrollera maskin- och programvara... bla bla, du kan inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing.

om nån behöver hela meddelandet för att hjälpa kan jag posta det.

Vad tycker ni jag ska göra? Det där sista ni har diskuterat med linux och såvidare förstår jag ingenting av. En lågformatering tänker jag inte riskera då det kan göra hela disken obrukbar.

Kan jag "nollställa" disken utan att göra en lågformatering? För i så fall kan jag ju prova partitionera och formatera om nu när jag har uppdaterat BIOS osv..

Okej, då var det nog en drivare som slog en frivolt och blåskärmade. När du kan starta upp den i felsäkert kan du förhoppningsvis ta bort partitionerna och skapa dem på nytt och formatera om dem. Vet inte hur robust XP's diskhantering är på korrupta partitioner.

Jag är nästan helt övertygad om att det är defekt hårdvara eller drivrutin till denna. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är ett standardfelmedelande och nästföljande krumelurer är vad som avgör exakt vilken driver som spökar. Man kan söka på Microsofts hemsida på felmedelandet, men eftersom felet uppträtt i samband med hårddisken är det nog det som är felet.

Några förslag som kanske kan funka förutsatt att moderkortet nu är uppgraderat och inga andra fel tillkommit;

1. Ta ur den ordinarie hårddisken, och sätt i den defekta som primary.

Installera windows XP på disken, och när man kommer till sektionen om diskar läser man noga den bildskärmen och väljer "ta bort partioner" och skapar sen en ny som man formaterar i NTFS över hela disken. När installationen sen frågar vad windowsmappen skall heta (om den gör det nuförtiden? jag har bara installerat unattended på mycket länge) eller påbörjar själva inkopierandet av operativsystemet så avbryter man installationen och monterar tillbaka alla hårddiskar som man vill ha det.

Om datorn startar, kan man sen mixtra med partionerna igen i XPs inbyggda diskmanager. Blir det blå-skärm under installationsprocessen, så kommer det inte funka.

2. Om datorn startar med den defekta disken, kanske man prova att ta bort partionerna och skapa dem igen.

3. Dreeze gör en diskett med fdisk och skickar den med posten till lilla farbrorn med en enkel anvisning hur man gör. Eventuellt monteras den defekta hårddisken som primary enligt punkt ett för att unvika ödesstigra förväxlingar då linux gärna använder enhetsnamn som är rätt obegipliga för Windowsanvändare. Amigaanvändare brukar känna sig mer hemma.

Edit: Oj, dreeze han svara innan jag skrev klart.

Suck, jag börjar bli riktigt irriterad nu. Nu kan jag inte längre starta i felsäkert läge.

- Startar datorn med hårddisken nyligen isatt.

- Felmeddelande: Primary Hardisk Drive 1 Failure. Måste stänga av.

- Datorn hittar inte någon av diskarna. Måste stänga av.

- Startar igen, diskarna hittas men felsäkert läge vill inte starta på 5 minuter. Stänger av.

- Samma som ovan.

- Felsäkert läge startas 5 minuter efter att jag valt det. Den nya disken hittas inte i diskhanteraren eller i Partition Magic.

Vet inte om det är nån ny info, jag ska prova gorses förslag nr. 1, frågan är om min återinstallations-cd för XP räcker. Har ingen original-cd då det var förinstallerat vid köp.

Om du, dreeze, har tid och lust att hjälpa mig som gorse föreslår i hans förslag nr. 3 så är jag ju självklart ytterst tacksam, dock behöver du väl inte skicka disketten med post utan enbart maila filerna så kan jag kopiera över dem själv till diskett. Du kan till och med bifoga dem zippade här i forumet.

Tack för all hjälp hittills gorse och dreeze. Ni förtjänar ett varsitt karmaplus. :)

[citat=lilla_farbrorn]- Felmeddelande: Primary Hardisk Drive 1 Failure. Måste stänga av.

- Datorn hittar inte någon av diskarna. Måste stänga av.

- Startar igen, diskarna hittas men felsäkert läge vill inte starta på 5 minuter. Stänger av.[/citat]

Det där lät deprimerande. Det första meddelandet antar jag är BIOS? Och sedan att den inte hittar disken och att den beter sig olika per uppstart innebär nog att disken är trasig.

Vilket innebär att gorse metod hade varit bäst *mumla*. Vill du iaf försöka med en bootdisk så går det att greja (fast då via email/nedladdning).

Nu har jag provat ditt tips om att installera xp på disken gorse, men installationsprogrammet hittade ingen installerad hårddisk i datorn, trots att BIOS gjorde det. Har ockå provat att nollställa BIOS genom att ta ut batteriet, men det fungerade inte heller.

Jag åker tillbaka med disken när min far tillfrisknat från förkylningen så om någon har något råd eller tycker att jag ska prova med Bootdisk så är det bara att hojta.

• 4 weeks later...

Hehe... ok, jag missade hela felsökningen men det verkar ju som att problemet avhjälpts. Så jag tänkte fortsätta med en följdfråga från annan part.

Jag har en AMD-burk (athlon 64 och amdmoderkort) och kör windows XP SP2, och för lite mer än ett halvårsedan observerade jag ett lite knepigt och skumt problem. Om jag startar datorn med XP-installationsskivan så går allt prima och jag bara ignorerar frågan om jag vill starta från skiva... när den tidräkningen gått ut fortsätter windows som vanligt. Problemet kommer dock när jag försöker starta utan skiva då går bios och när windows skall starta får jag bara "NTLDR kan inte hittas, tryck ctrl alt del för att starta om"... jag kan dock starta med skivan och när windows startats så är det bara att ta ut skivan (så slutar dvdspelarn snurra så ljudligt också...) och köra på som vanligt...

jag har visserligen vant mig vid att alltid se till att ha skivan i så jag kör datorn som vanligt därefter utan skiva.

någon som har förslag? Jag väljer alltså att inte starta från skiva och då fungerar allt... jag förstår inte...

Låter som om c:\ntldr saknas. Du borde kunna kopiera in den från skivan. Varför det fungerar med skiva kan jag inte svära på, men jag misstänker att det är för att biosen laddar in bootloadern från skivan Bootloadern i sin tur frågar om du vill boota från CD eller inte, och när du väljer att inte göra det så är NTLDR redan laddat.

ja, det är ungefär så. Kan också vara boot.ini som pekar fel tex efter det man startat diskmanager som satt label på partionerna. NTLDR och dessa filer är också osynliga. Exempel:

C:\>dir NT*

Volume in drive C is Local Disk

Volume Serial Number is BCFC-3C43

Directory of C:\

File Not Found

C:\>attrib NT*

A SHR C:\NTDETECT.COM

A SHR C:\ntldr

dessa och boot.ini skall finnas med på rooten på c:\

C:\>attrib boot*

SH C:\boot.ini

Och skall ha de flaggor som syns i mitt inlägg för att fungera.

Om man är lite omsig,kan man laga ganska många boot problem genom att starta från installationsskivan och välja recovery console. FixBoot och fixmbr lagar tex bootspåren. Läs på innan ni sätter igång. google hittade denna sida tex...

http://www.michaelstevenstech.com/r_c_cmds.htm

Ex på boot.ini

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

minnet sviktar lite vad siffrorna inom parantes betyder, men partion är väl den som är mest spännande om man bara har en ID-Hårddisk.

Jag tror multi är raid, disk är ID och rdisk är scsii och partition är vad det låter som, jag kanske blandar ihop konsepten.

Man kan göra en startbar diskett (om man har en diskettläsare) som man formaterar, kopierar NT* från c: och boot.ini som man redigerar så mam får många alternativ på partitioner, och sen är det bara att prova sig fram.