Gå till innehåll

Söker tips på obskyra ninjafilmer


Pace

Recommended Posts

Jag har växt upp med dåliga ninjafilmer där ninjorna springer och hoppar på byggnader, kastar mängder med kaststjärnor och utför akrobatiska slagsmål så fort det hettar till.

 

Så min undran är, var kan jag hitta alla dessa filmer? Har ni tips på titlar? Det är alltså b-filmer som efterfrågas och jag vill mest bara veta vad det finns för några. Jag har en känsla av att de var populära på tidigt 90-tal i Sverige, förmodligen är de producerade decenium tidigare.

 

Ronnie, detta borde väl vara din avdelning? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en hel del mer eller mindre sevärda filmer i denna genren:

 

The Ninja Mission

Svensk film inspelad på Cinemascope. Finns att köpa på dvd från runt 69:- (Edit: 39 spänn nu, köp!!) på discshop. Tyvärr är den inte i oar utan vi får nöja oss med 1.85:1 (enda oar utgåvan är tydligen en Japansk laserdisc utgåva). Vissa prata lite halvknaglig svensk-engelska och handlingen lär inte vinna nån Oscar men filmen blir mer och mer underhållande desto längre den går.

Kanske mer pang-pang och röj (slow-motion när de rockar loss med M-45B :)) än akrobatiska slagsmål men väl värd att se.

 

Sen har vi Shô Kosugi och alla hans filmer bland annat Enter the Ninja, Revenge of the Ninja och Ninja 3 som givetvis rekommenderas.

 

Andra som rekommenderas: Sakura Killers, Challenge of the Ninja (rätt kass men en ninja förvandlar sig till en gren... ehh?) och Ninja Destroyer.

 

De kanske sämsta (och samtidigt underhållande) är en bunte filmer gjorda i Hong Kong av Joseph Lai och Godfrey Ho. De hyrde Richard Harrison (gammal b-skådis som gjort en massa gladiator film i Italien i sin ungdom) och spelade in en ninja film (möjligtvis två). Sen köpte dem in rättigheterna till en bunt gamla gangsterfilmer från 70-talet och klippte in delar från ninja-filmen till de vanliga. Resultatet är helt schizofrent. I två tredjedelar av filmen går kineser i 70-tals kläder runt och i resten västerländska ninjas i färggranna kläder med pannband där det står Ninja eller Nin-ja.

De här filmerna är inte bra på nåt sett men jag kan inte låta bli att se dem om jag får chansen. Finns runt en 14 såna här filmer, än så länge har jag sett 5.

Några av filmerna: Ninja Thunderbolt, Ninja Terminator, Ninja Champion, Majestic Thunderbolt, Ninja the Protector, Ninja Squad, Ninja Dragon, Golden Ninja Warrior.

 

En del av Shô Kosugis filmer är släppta i USA iallafall, vet inte hur det är i europa. Richard Harrsions filmer finns det en bunte av i England på dvd. American Ninja finns också på dvd, men personligen tycker jag de är för slätstrukna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tackar för informationen, ska botanisera bland titlarna och se i fall det kan passa mig!

 

Angående The Ninja Mission så köpte jag den för drygt två veckor sedan för 39 kr och såg den häromdan. Ett gäng blekfeta ninjor i 40-årsåldern som använder automatvapen, hmmm. Det var roligt att den var svenskproducerad, men jag gillar nog mer när de slåss med nävarna på ett snyggt sätt än använder eldhandvapen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Googla på Mats Helge Olsson och känn storheten i svensk lågbudgetfilm. Klassiker som Nijna Mission och I Död mans spår, med Carl-Gustaf Lindstedt inspelad i hight chaparall i småland med flera... Undrar om inte Per Oscarsson debuterade med Mats Helge Olsson? Ninja Mission är hittills den mest inkomstbringande filmen i svensk filmhistoria, såld i 54 länder.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Undrar om inte Per Oscarsson debuterade med Mats Helge Olsson?[/citat]

 

Per Oscarsson gjorde sina första roller på fyrtiotalet. Mats Helge gjorde dolda kameran med Per i slutet av sjuttiotalet. Så Per var långt ifrån någon debutant, det var snarare Mats Helge :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...