Jump to content

Färgfilter för enkelfärgat ljus

vilcans

Recommended Posts

Jag undrar om det är möjligt att sätta ett färgat filter på en ljuskälla, så att en videokamera endast fångar upp ljuset i en av de tre färgkanalerna. Alltså om jag sätter ett rött filter på en lampa, fångas ljuset enbart upp av den röda kanalen i kameran, och den blåa och gröna är nära på svarta? Och likadant för grönt och blått.

Jag undrar detta för i så fall kan man ju ljussätta med en lampa av varje färg, och få tre helt separata svartvita bilder med olika ljussättning. Sedan kan man tricksa med dessa i efterhand för att få några väldigt snygga effekter. Jag testade detta genom att göra flera exponeringar med en stillbildskamera. Se resultatet här! Men det vore ju häftigt om man kunde göra det med en exponering, så man kan göra det med rörliga bilder.

Öh, nä... :-)

Förenkling av frågan: Ta ett vitt papper. Ta en lampa. Sätt ett rödfilter framför lampan. Lys med lampan på papperet. Filma papperet. Vilken färg kommer kameran att registrera? Det blir naturligtvis rött, men hur rött blir det?

Blir det R = 255, G = 0, G = 0? D.v.s. fullt utslag på röda kanalen och ingenting i den gröna och blå? Eller är färgen inte så mättad, d.v.s. färgfiltret är inte perfekt, så att det blir t.ex. R = 255, G = 100, B = 40?

Samma sak för gröna och blåa filter.

Vore det inte enklare att sätta ett rödfilter framför kameran? Eller rent av både och?

Jag tror inte det röda ljuset kommer vara så rent rött så det blir säkert som det senare förslaget men det blir säkert spännande. Går det inte att prova?

Grejen är att jag vill kunna ha två lampor, den ena med ett rött filter, den andra med ett grönt filter. Och kameran ska uppfatta ljuset från den ena lampan endast i den röda kanalen, och ljuset från den gröna lampan endast i den gröna kanalen. På så sätt kan jag separera dem i datorn, och få en effekt som om jag hade filmat samma sak två gånger med ljus från två olika håll.

I mitt första inlägg länkade jag till två bilder som jag gjorde genom att fotografera samma objekt med ljus från olika håll. Jag vill få samma effekt med rörliga bilder.

Om ingen kan svara på detta så får jag väl helt enkelt testa. Då måste jag skaffa några filter att testa med bara...