Gå till innehåll

Rökeffekter i Premier


Twizz

Recommended Posts

Hur gör jag bäst om jag vill lägga in rökeffekter på en scen. Jag kommer alltså spela in en scen framför green screen. Sen efter det måste jag lägga på rök ovanpå. Finns det någon effekt som jag kan göra det med?

 

Försöker lära mej Premier pro just nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir så mycket snyggare om man gör det i verkligheten gentemot i datorn för rökeffekter är rätt svårt att få till riktigt snyggt. Du kanske kan använda rökmaskinen i bakgrundsbilden som du sen kommer lägga det du spelade in mot greenscreenen. Alltså inte röken när du spelar inte greenscreen scenen, utan när du tar bakgrunden...Om du nu iof inte har en datagjord bakgrund... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att jag har gjort det här nån gång men...

 

Pröva att filma riktig rök mot svart bakgrund (eftersom riktig rök är snyggare än genererad). Det kanske går att använda cigarrettrök om inte annat. Det beror ju på hur den ska se ut. Sedan kan du lägga det i ett lager framför scenen, och ställ in redigeringsprogrammet så att röken adderas till de underliggande bilderna ("overlay" tror jag det heter i Photoshop, och det kallas väl nåt liknande i videoredigeringsprogram).

 

Alltså totalt tre lager:

 

1. Bakgrunden, keyad med greenscreen

2. Live action

3. Rök

 

Du kan lägga in ett lager med rök mellan 1 och 2 också om röken ska finnas i bakgrunden också.

 

Men om det här blir bra beror ju på hur det ska se ut... :-)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...