Jump to content

FAQ om ljudläggning, musik, ljudformat, rättigheter m.m.

Recommended Posts

Notera: detta forum samt FAQ är till för efterbearbetning av musik och ljud. För inspelning av ljud och musik, gå till forumet Ljudinspelning i stället.

Program för mixning/redigering

• [thread=9259]Hur mixar jag surround 5.1-ljud? I vilken högtalare ska dialog placeras?[/thread]

Ladda ned ljudeffekter

• [thread=1132]Polisradio, polisscanner, komradio, walkie-talkie[/thread]
  • [thread=5838]Scratch-ljud/LP-skiva som repar[/thread]
  • [thread=7373]Tips på ljudbanker där man kan ladda ned ljudeffekter[/thread]
  • Ljussvärd/pistol/fight/Matrix m.m. (fxhome.com)

Hitta gratis musik

• [thread=4060]Var hittar jag royaltyfri (gratis) musik jag kan använda i min film?[/thread]
  • [thread=10870]Var kan jag hitta musik till min film?[/thread]

Musikrättigheter/soundtrack

• [thread=4865]Kan jag ta vilken låt som helst och använda i min film?[/thread]
  • [thread=2434]Var vänder jag mig om jag vill köpa rättigheter till musik?[/thread]
  • [thread=5760]Vilken film tycker du har det bästa soundtracket?[/thread]
  • Film i Värmlands har en artikel om Musik i film - en liten guide, rättigheter till filmmusik och vilka tillstånd du behöver.

Förändra ljudet

• [thread=560] Hur får man ljud att låta som ur en telefon?[/thread]

Skapa musik

• [thread=12487]Var hittar jag ett bra program för att göra musik i?[/thread]
  • [thread=9882]Var hittar jag ett enkelt program för att göra musik i?[/thread]

• 10 months later...
  • Pace unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By DivineLavinia
      Hej!

Jag heter Viktor, för tillfället pluggar jag Music Production i London, där jag bland annat läser Music And Sound For Moving Image.
      Därför letar jag nu efter alla slags projekt där det kan behövas musik/ljuddesign.

Hör gärna av er om ni är intresserade, vill höra något jag gjort tidigare eller vad som helst.

Med Vänliga Hälsningar
      Viktor
    • By Androidox
      Hej, vill gärna att min musik ska komma till användning, och d vore kul om den användes i någon film. Så jag erbjuder min musik helt gratis, kan även komponera musik efter önskemål så att den passar just din film. Lyssna gärna på min senaste på youtube: Andro idox - underneath

kontakta mig gärna för mer info / Andro Idox
    • By awedlundSE
      Hej allihopa!

Det här är väl kanske ett sånt där ämne som kommit upp flera gånger på detta forum kan jag tänka mig, men jag gillar att hålla det fräsht och då jag tagit mig i kragen för en nystart med detta område igen skulle jag behöva lite tips :).

Jag letar efter en bra hemsida där jag kan köpa eller ladda ner gratis produktionsmusik. Jag har googlat lite och hittat bland annat Royalty Free Music - proudmusiclibrary.com - Main Page vilket hade många passande låtar till den film jag jobbar med för tillfället. Jag tycker dock hemsidan ser lite skum ut och att priserna är rätt höga för bara en enstaka låt, därför vågar jag inte köpa något därifrån än så länge utan rekommendation eller tips på andra hemsidor.
    • By ErikW
      Hej!

Som kompositör kan jag i huvudsak erbjuda orkestral musik, modern orkester á la Hollywood med inslag av synthar/gitarrer/ljudeffekter, känslosamma pianoslingor, stämningsfulla drones och obehagliga skräckteman samt bandorienterad musik som pop/rock/hårdrock/metal eller ren akustisk gitarr. Gitarr och bas spelar jag in live i hemstudion och resten sköter jag med samples.

Att sätta musik till film och spel är något jag har för avsikt att arbeta fulltid med, och kommer därmed ta betalt för musiken. Dock så är jag resonlig och öppen för att diskutera priset, särskilt då jag vet att många som filmar betalar allt ur egen ficka. I särskilda fall kan jag eventuellt tänka mig att göra musiken gratis, vilket beror på en rad faktorer som till exempel hur mycket arbete det innebär, hur pass upptagen jag är för tillfället, hur pass nära det är en deadline och vad ni kommer att göra med filmen.

PMa mig gärna och berätta om era projekt, manus samt vilken roll ni vill att musiken ska spela, så kan vi diskutera vidare därifrån. :)

Lite av min musik finner ni här:

Erik Wallén's sounds on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Musik till bild:

Woolgather Media - YouTube

Mvh,
      Erik
    • By Lukwago Mediaworks
      Jag letar efter någon som är relativt bra på att ljudmixa/ljudredigera till min kortfilm Grannen 2.
      Det kan innebära en bra börja på ett framtids samarbetsförhållande.
      Hör göra av dig om du har tid så berättar jag mer och deadline plus annan information som du önskar att få.

Filmen är tänkt till festivaler.
      Filmens hemsida: LUKWAGO MEDIAWORKS - Grannen 2

Skriv ditt svar här eller på min e-post adress: contact@lukwagomedia.com

Tack på förhand!
      LUKWAGO MEDIAWORKS - www.lukwagomedia.com
  • Create New...