Jump to content

Morden på Hotell Maria - Manus.

Recommended Posts

Jag är alltid ärlig i min kriktik och måste säga att det märks på ditt manus att det är ditt andra och att du inte är så van vid vissa saker.

Har du läst filmskolan här på voodoofilm? vet inte om den kan tillföra något kanske.

Dialogen fungerar inte i ditt manus. Det är alldeles för mycket beskrivningar om vad som händer och vad de känner som du istället borde lägga mer vikt till att visa i bilder och inte i dialog.

Som tex. någon av tjejerna säger: "Nu börjar det bli riktigt läskigt".

Hon ska inte behöva säga det utan du ska kunna förmedla en känsla som automatiskt säger till publiken att nu är hon rädd.

Förstår inte riktigt ditt syfte med berättelsen.

Att man kan vara svag, men ändå stark. Visst.

Men det känns inte rätt när Sara först knappt kan stå på benen själv och sedan kutar hon för full hals ifrån mördaren och sparkar honom hårt med sina onda ben.

Läsa filmskola, läs igen och läs om. Fundera och tänk på vad du läser också. Ifrågasätt gärna.

Fundera sedan på ditt manus och börja bearbeta det om det är värt det.

Lycka till!

Tack för kritiken , det är sånt man behöver och där med kan bearbeta sitt manus.

Sånna där repliker som att "Det börjar bli för läskigt nu" utrycker ju mer än om man inte hade sagt någonting och bara gjort det med känslan. Den känslan har de ju hela tiden.

Skräck filmer är oftast väldigt udda och är väldigt overkliga. Men jag tror att Sarah fick en enorm kick när hon får se någon bli mördad framför henne. Av ilska omvandlas det till styrka.

Mvh Friippe

[citat=friippe]Tack för kritiken , det är sånt man behöver och där med kan bearbeta sitt manus.

Sånna där repliker som att "Det börjar bli för läskigt nu" utrycker ju mer än om man inte hade sagt någonting och bara gjort det med känslan. Den känslan har de ju hela tiden.

Skräck filmer är oftast väldigt udda och är väldigt overkliga. Men jag tror att Sarah fick en enorm kick när hon får se någon bli mördad framför henne. Av ilska omvandlas det till styrka.

Mvh Friippe[/citat]

En film faller pladask om man inte kan använda bildspråket och förmedla känslor med bilder istället för dialog.

Angående Sarah's styrka. Så visst, det kan jag gå med på.

Dialogen behöver det definitivt skäras ned på. Nu är det mest snack hela tiden, och särskilt läskigt blir det inte. Dessutom måste du ta det lite lugnare i början. Vi måste få lite tid att lära känna karaktärerna om vi skall bry oss när de blir jagade, och likaså bör skräcken komma krypande istället för att som nu gå rakt på klimax.

Du behöver även fundera ut hur du skall få mer spänning i scenerna. Hitta på lite roliga situationer som man verkligen inte vill befinna sig i, och skriv in dem i manuset. Nu är det knappt så att scenerna skiljer sig åt.

Vid närmare eftertanke undrar jag om den här typen av skräck över huvud taget funkar i kortfilmsformatet. Jag tror att det krävs en viss upptrappning för att det skall fungera. De kortfilmer jag sett som lyckats med skräcken har alla byggt på krypande osäkerhet snarare än direkta konfrontationer med antagonisten.

Och jag kan inte säga att jag hajar vad mördaren har för sig. Hur skall han kunna äta upp alla människor på hotellet innan någon kommer på honom?

/Jakob

Okej. Ja , jag ska försköka ändra det med att man får lära känna karaktärerna mer. Men det är klart han kan äta upp dem o ingen kommer på han då det är ingen som ,ärker vad som sker där inne. Det beskrev jag till o med i en scen :) Sen undrar jag varför inte denna typen av skräck fungerar i kortfilmmanus. Jag har lärt mig att man ska tänka stort när man skriver manus. Det just precis vad jag har gjort ;)

[citat=friippe]Sen undrar jag varför inte denna typen av skräck fungerar i kortfilmmanus.[/citat]

Tja, det är väl mest en känsla. Mer power till dig om du lyckas, men jag tror att det är svårt att ta den här typen av jaktsekvenser på allvar utan att filmen långsamt har lett fram till den situationen. Jag tror att det ganska lätt blir komiskt. Som splatter funkar det förstås, men kanske inte som skräck. Men motbevisa mig gärna.

/Jakob

[citat=jbergman][citat=friippe]Sen undrar jag varför inte denna typen av skräck fungerar i kortfilmmanus.[/citat]

Tja, det är väl mest en känsla. Mer power till dig om du lyckas, men jag tror att det är svårt att ta den här typen av jaktsekvenser på allvar utan att filmen långsamt har lett fram till den situationen. Jag tror att det ganska lätt blir komiskt. Som splatter funkar det förstås, men kanske inte som skräck. Men motbevisa mig gärna.

/Jakob[/citat]

Jag tror att det funkar! För de flesta skräckfilmerna blir komiska , förutom dom som verkligen skrämmer livet ur än. Alla skräckfilmer är inte läskiga. Man behöver inte se en skräckfilm som alltid läskig , den kan vara komisk också. Men man ser gränserna mellan de olika genrerna.

Vet inte riktigt vad jag ska säga, men det här manuset är inte bra alls. Du verkar ha dykt in i att skriva, utan att arbeta på ideén. Karaktärer, story, konfliker... allt sånt här är det som definierar en bra berättelse. Istället dyker du in i en historia som känns väldigt förbestämd. Du måste bygga upp skräcken. Tror du främst måste läsa lite mera manus och titta på ett par bra skräckisar och därefter dekonstruera dessa scen för scen så du förstår dess uppbyggnad.

Sen en liten sak, du använder "vi ser" alldeles för ofta. Folk här på forumet säger ofta att det är helt ok att använda, men överanvänd det inte för det tar oss ut ur läsandet, gör det bara i nödfall, likt scenanvisningar. Du hade annars hyfsat koll på den tekniska strukturen av ett manus vilket alltid är bra.

Ifall du är osäker på manus, skriv bara ut det som text i en berättelse och anpassa det senare till manusform, på så sätt får du ut en riktig berättelse.

Lycka till, Pandy

Okj! Tack för tipsen. Men jag förstår ej varför ni inte kan läsa "vi ser" när det först och främts står det påå sidan och sen har jag lärt mig det av en filmpedagog. Så jag tänker inte ändra på det. Om man inte skriver vi ser" så kan det ju lika bra vara att teater manus.

Det är ok enligt svensk manusförfattande att använda termen "vi ser", men fortfarande... det sticker ut. Använd det ifall du måste, men jag rekommenderar dig att försöka undvika det, för det som händer är att läsaren får distans mellan berättelsen och sig själv när man läser "vi" i den meningen. Tekniska termer ska man alltid sträva efter att maskera så mycket som möjligt för att göra just den läsningen så enkel som möjligt, och låta rena händelser och dialog ska det som finns runt scenanvisningarna.

Men gör som du vill, tycker bara att du borde vara försiktig med att använda termen för ofta.