Gå till innehåll

Hjälp med ett dödsfall


Moiraine

Recommended Posts

Jag håller på att bearbeta ett nytt manus just nu, och skulle uppskatta lite hjälp om det går att få.

 

Utan att avslöja för mycket (jag kommer lägga ut manuset här på sidan sen i sin mer kompletterade form) så ska en flicka (ca 16 år) dö av misstag under ett bråk.

Flickan umgås med sin ovårdade pojkvän och hans kompisar en blöt sommarkväll och en utomstående ska hindra flickan från att råka illa ut. I konfrontationen mellan den utomstående och pojkvännen (alternativt någon av vännerna) ska flickan dö.

 

Som det ser ut nu blir hon vådaskjuten av den utomstående när han försöker ta en pistol från pojkvännen, men en mer originell lösning skulle jag vara mycket tacksam för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet ju inte riktigt hur scenariot ser ut, men hon kanske kan bli omkullslagen och slå huvudet i en sten? Det är kanske inte jätteoriginellt heller förstås.. Någon kanske kastar en sten? Hon snubblar och blir sparkad i huvudet? Det är inte ovanligt att man får höra att en spark i huvudet kan döda (min filmkunskapslärare har noga påpekat det :)), så det borde ju fungera.

 

Jaja, jag bara spånar. Det ska bli intressant att läsa ditt manus!

Länk till kommentar
Share on other sites

De kan vara på en båt eller en brygga och i bråka och så faller hon i vattnet och slår i huvudet och svimmar utan att någon märker det. Och så drunknar hon.

 

Det kan vara väldigt effektfullt om hon dör (gärna på ett långsamt sätt) medan de andra fortsätter bråka och inte märker något förrän det är för sent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Medans killarna bråkar så går tjejen lite åt sidan o tittar på- Hon tar en cigg, sen tittar hon på ciggpaketet där det står "Rökning dödar" och hon bara dör. Sen under obduktionen så upptäcker dom att tjejen hade en medfödd skada på lungan. Hon dog av ciggen helt enkelt!! Ok, orginellt? Seriöst? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sadulet, din idé var ganska kul och skulle faktiskt inte passa så illa in på temat. Men ändå så blir det inte logiskt. Annars hade jag mycket väl kunnat tänka mig det.

 

Jag gillar verkligen din idé Vilcans. Den ska jag verkligen tänka noga på att jobba in i historian.

 

Och tack för din idé ändå Mandork. Det spelar ingen roll att det inte är så originellt egentligen, det är ju en idé och det är sånt vi sysslar med. :) Nej nu ska jag återgå till manuset och så återkommer jag när det är lite mer fulländat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Även om det är fullt möjligt att en person dör av att bli knuffad till marken och slår huvudet mot trottoarkanten så känns det inte speciellt troligt. Jag skulle själv tycka det var lite billigt om jag såg det på film.

 

Gillar idén med att pojkarna fortsätter att bråka medan flickan dör. Vatten-grejen skulle funka, kanske även om hon blir knuffad ut på en gata och blir påkörd av en bil. Eller samma sak i tunnelbanan? Skulle kanske kunna se ut nått i den här stilen:

 

INT - Tunnelbanestationen - KVÄLL

ADAM, BERTIL, CESAR, DAVID och EMMA väntar på tåget, pojkarna pratar högt och skrytsamt. EMMA är tyst och verkar inte vilja vara där. I övrigt finns inte många på perrongen.

 

FILIP som stod en bit därifrån, kommer fram till EMMA.

 

FILIP

Vad gör du med de här typerna? Kom så drar vi!

 

EMMA (lågmält)

Nä, jag vet inte!

 

ADAM

Va fan vill du henne?

 

ADAM måste gå "igenom" EMMA för att komma till FILIP. ADAM knuffar EMMA åt sidan, mot spåret och fortsätter agressivt mot FILIP. EMMA vacklar och när hon precis ska falla ner på spåret kommer tåget och träffar henne. EMMA kastas snett framåt i tågets färdriktning. Blod syns i luften och vi ser hur EMMA faller ner på perrongen.

ADAM, BERTIL, CESAR och DAVID ser inte eftersom de muckar gräl med FILIP som ser vettskrämd ut.

____

 

Ja, det där var bara en tanke, snabbt nerskriven. Måste säkert utvecklas och förfinas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Se film, läs böcker, läs tidningen!

 

Det verkar som om möjligheten till att rådfråga andra har gjort er slöa.

Allvarligt, kan du inte tänka ut minst 10 olika sätt som hon dör på?

Är inte påhittighet och fantasi det absolut nödvändigaste för att skriva manus?

 

Och ni tjatar om att allt ska var så jävla orginellt. Hur många manus har ni skrivit egentligen? Och hur många har ni fått producerade?

Alla snor. Det gäller bara att sno snyggt.

Och vem i publiken bryr sig om hon dör orginellt eller inte orginellt?

Handlar historien om hur orginellt hon dör?

 

Man ska skriva för att man vill skriva och man ska skriva det man vill skriva om.

Man ska skita i vad andra tycker är orginellt eller inte orginellt.

Att skriva är en process i vilken man hela tiden utvecklas.

 

 

Så.

/Da ybreak

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Värst vad död den här tråden var. Jag hade till och med glömt att jag lade in den för länge sen.

 

Ang. originalitet är det inte vad jag är ute efter. Trovärdighet mer. Jag kom på massvis med sätt att döda tjejen på men det måste stämma in med allt och att få lite respons från andra är alltid bra. Lika bra som att läsa böcker/tidningar och se film. Men en idé som Sadulets hade jag inte kommit på själv. Alltid kul att få höra vad som rör sig i andra filmfreaks huvuden.

 

(4 producerade manus, 2 toppbetyg, 1 sågning)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ungdomar har pistoler är inte så trovärdigt i mina ögon. Att fäkta med kniv kan jag gå med på och kniv i magen tar kål på de flesta. Även ett litet stick i magen brukar sluta med döden, även om det tar en bra stund. Ovissheten på sjukhuset kan även ge lite dramatik i berättelsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

jbergman: Hon har faktiskt inte dött än. Jag har utvidgat projektet till ett större och innan jag vågar skriva en nyversion vill jag att resten av pusselbitarna ska passa.

 

Zaeakow: Du har helt rätt, och det är det som jag har lite problem med. Gorse problematik håller jag fullständigt med om och det är ju det som har skapat problemet från början.

 

Grejen med pistol var från början att lilltjejen hänger med "bad seed" på ja en tio år över hennes ålder och de går ut för att skjuta prickskytte. Lite för mycket trailortrash a la USA tyckte jag när jag läste manuset sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte få killarna att börja slåss, hon skriker hysteriskt att dom ska sluta, dom fortsätter, stämningen trappas upp, mera intensivt, hon tar sig plötsligt för bröstet och får nån form av medicinsk attack. Killarna slutar, försöker hjälpa henne, klipp till sjukhuset, hon dör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...