Gå till innehåll

Svärd?


Recommended Posts

Jag frågar av ren nyfikenhet. Hur skulle ni bära er åt för att göra svärd med ett realistiskt utseende som inte dödar så fort skådespelarna gör en miss i koreografin? Det klingande ljudet kan man ju lägga dit i efterhand så det ska ju helst inte vara metall, men ändå se ut som metall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det går att göra säkert. Det beror bara på hur det görs. Jag kör lite stålvapenstrid själv (dock inte för film utan för eget nöje (och lite uppvisning)), och då kör man med riktiga fast slöa blankvapen...

 

Några allmänna tips:

1) Sätt säkerheten först. Alltid.

2) Stålvapen utesluter total fullkontakt. Ditt svärd må sakna egg, men massan gör att du kan knäcka ben lik förbannat.

3) Gå igenom koreografin: vilka slag får användas, hur ska de pareras, vilka signaler skall ges (just stagefighting bygger i mångt och mycket på att skådespelarna ger varandra signaler inför alla attacker), etc. I en film så har du fördelen att allt kan koreograferas i förväg. Utnyttja den möjligheten.

4) Träna, träna, träna.

5) Se 1).

 

Vid minsta tvivel, avbryt och/eller hitta någon som vet vad han gör. :)

 

 

Det vara värt att ta en titt på (klassikern) Björns svärdssida (se "Att köpa svärd").

Länk till kommentar
Share on other sites

Fürni: Att det finns folk som slåss med metallvapen innebär inte att man bör göra det på film. En filminspelning är inte samma sak som ett träningspass med SCA eller ARMA.

 

För film finns det helt enkelt ingen som helst anledning att köra med metall. Ljudet fixar man ändå. Med plast kan man däremot köra vilka galna rörelser som helst utan att riskera att döda någon.

 

Fast alla som kör med plastsvärd borde ändå läsa igenom Björns svärdsida, så att ni inte tror att svärd väger flera kilo. Det finns mycket matnyttigt där om ni vill köra en realistisk svärdsstrid.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Metall? Då kommer du att döda skådisarna. Plast är det som gäller för användning i strid.

 

/Jakob[/citat]

 

Va? Plast låter som ett väldigt dåligt och billigt alternativ. Kanske för teatern, men för film? Nja.

 

Oftast specialtillverkas olika klingor till en film, i flera varianter. För kontakt används oftast någon form av lättare, flexibel metall (skarpheten inverkar väldigt lite på den destruktiva kraften hos ett svärd, i synnerlighet om vi pratar Europeiska sådana). "Hårdare" klingor är i regel snyggare och kan användas vid t.ex. close-ups.

 

Angående knights of thule så avråder jag alla att handla från denna ÅF. Alldeles för höga priser på produkter som högst kan kallas för medelmåttiga.

 

Pålskt hantverk är vad du vill ha. Att importera direkt från Polen kan vara mycket prisvärt (varning dock för knagglig engelska). Är bekant med en kille som iaf. har köpt in periodvis, vet inte om han sysslar med det fortfarande men jag kan försöka ta kontakt med honom och se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gremanz: Det är möjligt att det finns någon slags metallvariant förr fullkontakt, men skall jag vara uppriktig så tvivlar jag så länge vi snackar om orustad strid. Men du verkar ju säker, och då jag är intresserad så tar jag gärna emot länktips om du har sådana.

 

Men plastvapen har använts i massor av sammanhang, det vet jag. Självfallet snackar jag inte om närbilder, utan stridsscenerna.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Kromsprej? Är det en verklig produkt eller bara fantasi? :P Det går väl isåfall att spreja plastsvärd. Plastsvärd är ju dock svårt att göra själv kan jag tro, och alla plastsvärd man köper i leksaksaffärerna är ju på tok för små.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Blir inte det rätt svårt att få ett svärd att se tungt ut när det är plastsvärd?[/citat]

 

Pratar vi latexsvärd så kan dessa vara ganska gedigna, jo, men även om vikten ev. kan motsvara ett lättstålssvärd för light contact use så är balansen det viktiga i sammanhanget. Är ett svärd t.ex. baktungt spelar det i princip ingen roll vad det väger totalt sett, det kommer ändå att framstå som "orealistiskt" när skådespelaren hanterar det, oavsett om det gäller framför kameran eller på scenen.

 

Det här med plastsvärd vet jag inte riktigt vad ni fått för er om, såvida ni inte snackar "lajvvapen". Berätta gärna mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kära Nobert.

 

Jag rekommenderar träsvärd, som ni gör själva och sen sprejar med silverspray. Sen använder ni riktiga svärd i närbild om ni vill vara petiga, men siversprayen är faktiskt riktigt snygg.

 

Fördelen med trä är att det är lätt, lätt att bygga och billigt.

 

Appropå Conan, så använder de latexsvärd. Man kan till och med se hur de böjer sig om man tittar noga.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Trä har jag också funderat på, men det gör nog också rätt ont om någon missar med ett träsvärd. Är det svårt att göra svärd av latex?

Metallsvärd har ju den egenskapen att de reflekterar solljus även på avstånd, så det är inte bara i närbilder man skulle behöva metall för att det ska se autentiskt ut. Kan man få latex eller trä att blänka som metall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...