Jump to content

Vad använder man 3DS MAX STUDIO till?


ThirddOracle
 Share

Recommended Posts

Båda programmen är 3d-program och används bl.a. till att animera filmer som Toy Story och Shrek, skapa specialeffekter, eller att göra miljöer och karaktärer till data-spel m.m.

 

Båda programmen är väldigt bra och båda är för dom flesta svåra att lära sig, men det är lika med alla andra 3d-program också.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, de programen är ju äckligt dyra, så om du inte är en mys-pirat så skulle jag tipsa om att ladda ner Blender:

http://blender.org/cms/Home.2.0.html

 

Ett alldeles underbart nybörjarprogram för animering och modellering i 3d (dessutom gratis), som kan skapa riktigt sköna resultat. Visst, det har en viss inlärningskurva det också, men det är relativt lätt att lära sig om man bara sätter sig ner med det en stund.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Qued]Tja, de programen är ju äckligt dyra, så om du inte är en mys-pirat så skulle jag tipsa om att ladda ner Blender:

http://blender.org/cms/Home.2.0.html

 

Ett alldeles underbart nybörjarprogram för animering och modellering i 3d (dessutom gratis), som kan skapa riktigt sköna resultat. Visst, det har en viss inlärningskurva det också, men det är relativt lätt att lära sig om man bara sätter sig ner med det en stund.[/citat]

 

Nybörjar program? Njaaa. Blender har nog en av dom kraftigaste inlärningskurvorna av alla 3d program jag provat på (bara Houdini slår det). Det är dock värt det för Blender har i mitt tycke 3d världens bästa interface.

Link to comment
Share on other sites

%2$s skrev:
Nybörjar program? Njaaa. Blender har nog en av dom kraftigaste inlärningskurvorna av alla 3d program jag provat på (bara Houdini slår det). Det är dock värt det för Blender har i mitt tycke 3d världens bästa interface.


Hm, jag vet inte jag. Har bara modellerat i Blender och Maya och av dessa skulle jag nog säga att blender är lättare, det är dessutom lättare att anpassa efter eget tycke med tanke på menyuppbyggnad och liknande, i Maya är menerna mer "fastsatta".
Link to comment
Share on other sites

Jag provade Carrara Studio när den senaste versionen var 2.0 tror jag. Inlärningskurvan är relativt låg och programmet är tokigt billigt i jämförelse med Maya och 3DS Max. Nu är Carrara uppe i version 5 eller 6 har jag för mig, så nu innehåller det de flesta verktyg som man kan tänkas behöva. Det är i alla fall mer än nog för en glad amatör: http://www.evoia.com

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vad använder man 3DS MAX STUDIO till?

 

Vad är det bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

 

Vad är Cinema 4D bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

 

Om det används till samma saker, vilket är då bäst? Vilket är bäst för totalnybörjare?

 

Är det ingen som tycker att det är en mycket rolig fråga?

Vad är det bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

Jag undrar om det finns forum för fordon där man frågar

 

Vad använder man en Volvo till?

 

Vad är det bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

 

Vad är Opel bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

 

Om det används till samma saker, vilket är då bäst? Vilket är bäst för totalnybörjare? :e

Link to comment
Share on other sites

Vad är det bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

 

Vad är Cinema 4D bra för? Vad använder man det till? Vad är det för något?

 

Om det används till samma saker, vilket är då bäst? Vilket är bäst för totalnybörjare?

Att kunna 3Max, Maya m.fl. program är eftertraktat just nu. Likaså programmerare och designer för dataspel. Företag i miljardindustrin söker efter dessa personer. Sverige måste snart importera folk från Kina och Öststaterna för att kunna fortsätta dataspelsutvecklingen.

Att lära sej dessa program fullt ut, då är din framtid räddad.

Man kan fråga sig varför Sverige är så bra på att marknadsföra dataspel men har inte tillräckligt mycket folk att fortsätta. Är det så att kunniga på området enbart "spelar" dataspel ? Är vi för lata ? Vill inte tjäna mycket pengar ?

 

/nils

Link to comment
Share on other sites

Att kunna 3Max, Maya m.fl. program är eftertraktat just nu. Likaså programmerare och designer för dataspel. Företag i miljardindustrin söker efter dessa personer. Sverige måste snart importera folk från Kina och Öststaterna för att kunna fortsätta dataspelsutvecklingen.

Att lära sej dessa program fullt ut, då är din framtid räddad.

Man kan fråga sig varför Sverige är så bra på att marknadsföra dataspel men har inte tillräckligt mycket folk att fortsätta. Är det så att kunniga på området enbart "spelar" dataspel ? Är vi för lata ? Vill inte tjäna mycket pengar ?

 

/nils

Ja såg också detta på TV.

Blev lite förvånad för det var inte länge sedan jag läste någon artikel om att dessa utbildningar i dataspelsutveckling tog in fler elever än det fanns användning för. Men det rör sig fort tydligen.

 

Jag tror annars att steget är jättelångt från att spela spel till att programera spel. Det upptäcker många när de fått en idé och ska försöka omsätta det till CG med AI. Jag tror att många upplever det tunga inlärningssteget som kreativitetsdödande.

 

Jag tycker mig se det här på forumet. När man påtalar att det krävs träning så blir många irriterade. De har en fantasi som de vill förverkliga på film och vill ha ett program som fixar denna fantasi genom en knapptryckning.

Att arbeta med 3D och animeringar kräver övning, sinne för programering och mattematik.

 

Är man helt nybörjare så kan man inte komma igång med ett CG filmprojekt genom att få steg för steg hjälp här på forumet.

 

Program väljer man efter antingen den utbildning man ska gå eller plånbok.

När man behärskar ett och har en liten mapp med arbetsexempel som man gjort kan man använda dessa för arbetssökan.

 

Vill man verkligen lära sig CG animering, gå en utbildning, köp en nybörjar video, köp en bok. Gör alla övningar ni kommer över. Öva någon timma om dagen. utför bara egna projekt på det du behärskar. Testa det som är okänt i övningsform. Ät nyttigt och motionera. Då kommer man att lyckas.

Link to comment
Share on other sites

Ja såg också detta på TV.

Blev lite förvånad för det var inte länge sedan jag läste någon artikel om att dessa utbildningar i dataspelsutveckling tog in fler elever än det fanns användning för. Men det rör sig fort tydligen.

 

Jag tror annars att steget är jättelångt från att spela spel till att programera spel. Det upptäcker många när de fått en idé och ska försöka omsätta det till CG med AI. Jag tror att många upplever det tunga inlärningssteget som kreativitetsdödande.

 

Jag tycker mig se det här på forumet. När man påtalar att det krävs träning så blir många irriterade. De har en fantasi som de vill förverkliga på film och vill ha ett program som fixar denna fantasi genom en knapptryckning.

Att arbeta med 3D och animeringar kräver övning, sinne för programering och mattematik.

 

Är man helt nybörjare så kan man inte komma igång med ett CG filmprojekt genom att få steg för steg hjälp här på forumet.

 

Program väljer man efter antingen den utbildning man ska gå eller plånbok.

När man behärskar ett och har en liten mapp med arbetsexempel som man gjort kan man använda dessa för arbetssökan.

 

Vill man verkligen lära sig CG animering, gå en utbildning, köp en nybörjar video, köp en bok. Gör alla övningar ni kommer över. Öva någon timma om dagen. utför bara egna projekt på det du behärskar. Testa det som är okänt i övningsform. Ät nyttigt och motionera. Då kommer man att lyckas.

Ja, så är det ju. Men fantasin att göra film och effekter är ju stor märks det på forumet. Att kunna omvandla detta till att göra dataspel och bli förmögen är det inte många som har tänkt på. De trial som finns i Maya och 3D max är ju suveräna i inlärning. Tydligen har man svårt att lära sig ett program fullt ut.

Det tar för lång tid. Sen ät det frågan vilket man tycker är den bästa animationstypen.

/nils

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja såg också detta på TV.

Blev lite förvånad för det var inte länge sedan jag läste någon artikel om att dessa utbildningar i dataspelsutveckling tog in fler elever än det fanns användning för. Men det rör sig fort tydligen.

 

Problemet är väl inte bristen på folk som utexamineras från spelutbildningar, problemet är (vad jag förstått) helt enkelt att de inte är tillräckligt duktiga. Särskilt gäller detta programmeringsfronten.. Dice, t.ex, (och även de som gjorde riddick, vad de nu heter) gör sitt bästa för att ligga i framkant när det gäller spelmotor och realistiska simuleringar osv. För att klara av det krävs ytterst kompetenta programmerare som inte är rädda för avancerad matte och algoritmteori osv. Jag tror att de som de söker efter snarare kommer från längre datateknikutbildningar på de stora universiteten än vad de kommer från en 3-årig utbildning där man försökt ge en bred grund att stå på (lite 3d, lite programmering osv).

 

.. det är åtminstone så jag förstått det

 

McWolfe

Link to comment
Share on other sites

Som sagts tidigare, det är inte utbildat folk som saknas utan folk med spjutspets kompetens och talang. Kolla bara på animate.se! Varannan signatur innehåller "söker jobb". Sen har branchen varit ökänd för sin övertid och konstiga avtal. Bara för att man har sitt drömjobb kanske man vill göra något annat än att jobba. Men tiderna förändras, branchen har gått om både musik och filmindustrin i intäkter och framtiden ser ljus ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv försökt att lära mig Blender, 3ds Max och Cinema 4D men jag lade av ganska snabbt. Just den saken är INTE min grej... Jag gillar att lägga in digitala effekter, klippa filmerna, skriva manus, vara skådespelare, regissera filmer och sådant. :P

Fast jag är ju bara 13 år än så länge... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...